Bygge for livet

”Derfor: Enhver, som hører disse ord og handler efter dem, skal ligne en klog mand, der har bygget sit hus på klippen.”

Matthæusevangeliet 7, 24

Kristen tro er ikke teori, men praksis. Jesus kalder os til en levende tro, virksom i sandhed og kærlighed. Der skal være sammenhæng imellem at bekende os til Herren Jesus og så at handle efter hans ord. Det kendes på frugterne, på vore handlinger, hvilken ånd vi er fyldt af. Troen skal ikke bare sidde inde i hovedet, men nå andre igennem vore ord og hænder. Det betyder så også omvendt: for at gøre det rigtige må vi være fyldt med det rigtige: Nemlig Jesu gode og myndige ord! Luther siger det som så ofte på sin bramfrie måde: ”Kærlighed er evangeliets frugt, alt andet kan også et æsel gøre!”.

Derfor giver Jesus os også opskriften på, hvad der dur at bygge vort liv på: Enhver, som hører disse ord og handler efter dem, skal ligne en klog mand, der har bygget sit hus på klippen! Kun ved at bygge på Jesu ord kan vi hver især og som menighed bestå, når livets og tidens storme slår imod os.

Kan vi så være sikre på, at vi bygger på det klippefaste og ikke på løst sand? Kan vi altid afgøre, om vores og andres gudsdyrkelse, bekendelse og gerning er rigtig og fremtidssikret? Nej, vi kan aldrig være helt sikre, for så bliver vi så let selvsikre. Derfor må vi altid bede: Herre, det er vel ikke mig, der falder som et korthus? Lever jeg ret? Bærer min tale vidnesbyrd om, at jeg lytter efter Jesu ord? Eller lytter jeg mest til mig selv? Forbarm dig over mig og led mig ad dine veje!

Jesus er ikke bange for at sige, hvad der er godt, og hvad der er ondt. Hvad der fører til liv, og hvad der fører til død. Hans bjergprædiken står der som byggetegningen, der viser os den rigtige og holdbare livskonstruktion, så vi ikke væltes for evigt af livets storme. Jesus har lovet at være redningen for alle, som vil lytte til hans ord, både til tugt og til trøst.

Vi er ikke stærke nok til at holde til alle livets storme. Desto vigtigere er det så, at vi hver dag påkalder Herren for at få hans hjælp og lade ham være vort fundament.

Thomas Kristensen er pastor emeritus.