Coronakrisen har gjort etiske valg forståelige. Bør vi også involvere befolkningen i fremtidens sundhedsvæsen?

Covid-19 har gjort drøftelser om ressourceknaphed åbne for befolkningen, hvilket har gjort etisk svære valg – for eksempel, om man må have besøg fra pårørende – forståelige for befolkningen. Man bør afprøve involvering af befolkningen i nogle af de prioriteringsdrøftelser, der er i sundhedsvæsenet i en højere grad, end det sker i dag.

I Danmark har vi ikke – endnu – nået en situation, hvor der skal træffes kritiske etiske valg mellem patienter. Det vil være en once in a lifetime -situation, og der er begrænset erfaring at planlægge efter.
I Danmark har vi ikke – endnu – nået en situation, hvor der skal træffes kritiske etiske valg mellem patienter. Det vil være en once in a lifetime -situation, og der er begrænset erfaring at planlægge efter. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Vi troede næsten, at vi kunne gå på vandet efter vores relativt succesfulde håndtering af covid-19-krisen. I første bølge af covid-19-krisen var vi bange for at nå grænsen for sundhedsvæsenets kapacitet. Billederne fra Bergamo skræmte. I anden bølge var vi bedre forberedt, men kom under pres. I den aktuelle tredje bølge er sundhedsvæsenet måske bedre forberedt, men udbrændt efter år med stort pres.