Prøv avisen

Død sæddonor skaber kontrovers

FADERSKAB OG ETIK: Forældrene til en afdød israelsk soldat har fået rettens tilladelse til at avle et barnebarn af hans nedfrosne sæd. Historien er blevet en del af den amerikanske debat om familieliv og etisk brug af ny teknologi

Israelske Keivin Cohen skal være far, og det vækker opsigt verden over. For Keivin Cohen har været død i fem år, han har aldrig sagt ja til at blive sæddonor, og han har aldrig kendt den 35-årige kvinde, som nu bliver mor til hans barn.

Hans faderskab er en ny milepæl inden for brugen af kunstig befrugtning, men sagen åbner også for en række etiske spørgsmål, og debatten udspiller sig især i USA, hvor der løbende foregår en diskussion om fertilitetsteknologiens moralske implikationer.

Har forældre ret til at blande sig i deres børns reproduktive liv og gøre dem til forældre i døden uden at have sikret sig et udtrykkeligt tilsagn, mens sønnen eller datteren endnu var i live? Er det egoistisk at skabe et forældreløst barn for de sørgende bedsteforældres skyld? Hvilken familiekonstruktion skal donorbarnet indgå i? Og hvor går grænserne for brugen af en teknologi, som er udviklet med helt andre situationer for øje? Historien begyndte for fem år siden, da Keivin Cohen som 19-årig soldat i den israelske hær blev skudt og dræbt af en palæstinensisk snigskytte nær Khan Yunis i Gaza. To timer efter hans død udtog lægerne på moderens anmodning en portion sæd fra liget, og i de efterfølgende år forsøgte hans forældre uden held at få hospitalet til at udlevere sæden. Hospitalsledelsen fastholdt, at kun en ægtefælle eller partner kunne gøre krav på sæden, mens Cohen-parret påpegede, at de var deres ugifte, enlige søns nærmeste efterladte og dermed i en position til at bestemme over hans jordiske rester i alle deres former.

Sagen nåede en israelsk familiedomstol, som i sidste måned gav familien medhold i, at den har ret til at få udleveret den nedfrosne sæd og bruge den til at avle en lille ny slægtning. Domstolen lagde i den præcedens-sættende afgørelse vægt på, at familien har videooptagelser og andre vidnesbyrd om, at Keivin Cohen havde en drøm om en dag at blive far, og en 35-årig kvinde, som Cohen-familien udvalgte blandt 200 ansøgere, er nu blevet insemineret med den omstridte sæd.

I det amerikanske onlinemagasin Slate betegner skribenten William Saletan domstolens afgørelse som "den første eksplicitte juridiske bemyndigelse til at bruge et lig og en fremmed til at lave et barn". Cohen-familiens advokat, Irit Rosenblum, der er stifter af familierettighedsgruppen New Family, kalder sagens udfald for "en sejr over naturen", mens andre argumenterer, at det snarere er en sejr over forældreskabet. Under overskriften "mere egoisme, tåbelighed og bevidst faderløshed" sammenligner den amerikanske klummeskribent og mandesagsforkæmper Glenn Sacks sagen med pensionister, som trodser naturen og udnytter teknologiske fremskridt til at skabe nye familietyper.

– Hvem er mest vanvittig: Den besatte mor/kommende bedstemor eller de 200 hjernedøde kvinder, som er ivrige efter at skabe en faderløs baby, raser han.

Andre kritikere lægger vægt på de etiske implikationer ved at fratage en afdød person ejendomsretten til egen krop.

– Hvordan forklarer du et barn: "Du blev født, fordi jeg nedfrøs min søns sæd efter hans død og derefter averterede efter en kvinde, der kunne bære og føde dig." Jeg ved, at det er meget vanskeligt at miste et familiemedlem, og at det vanskeligste er at miste et barn, men at bruge din døde søns sæd til at undfange en barnebarn er forkert. Og hvordan kan forældre være berettiget til deres barns sæd? Jeg ejer min sæd, det gør min mor ikke – det ville være underligt. Lægevidenskaben har overhalet naturen, skriver en af snesevis af deltagere i en læserdebat på tv-stationen NBC's hjemmeside. Men selvom Keivin Cohen-sagen er den første af sin slags, er den ikke nødvendigvis den sidste. Under Israels krig med Libanon i juli sidste år nedfældede flere end 100 israelske soldater ifølge New Family såkaldte "biologiske testamenter", hvori de bad om at få udtaget deres sæd, hvis de blev dræbt i kamp, og et stigende antal ame- rikanske soldater er målrettet begyndt at donere sæd, inden de drager til Irak. New Family, der arbejder for at udvide definitionen

af "en familie" og justere lovgivningen i takt med ændringer i samfundet, bifalder den nye brug af teknologiske fremskridt på forplantningsområdet.

– Det er en menneskelig revolution. Hvem ville for 10 år siden have forestillet sig, at et menneskeliv kan fortsætte efter døden? Jeg mener, at det er et stort skridt fremad for menneskeheden, siger Irit Rosenblum ifølge nyhedsbureauet AP.

nyholm@kristeligt-dagblad.dk