Danmarks Rederiforening: Grænsekontrol giver betydelige gener for erhvervslivet

Det er ikke gratis at udføre over halvanden million kontroller på et halvt år, så grænsekontrollen giver bestemt gener for erhvervslivet, skriver direktør i Danmarks Rederiforening

Det er ikke et retvisende billede, Kristeligt Dagblad tegner på forsiden den 13. september om, at danske virksomheder ikke har gener af den svenske beslutning om grænsekontrol, skriver direktør i Danmarks Rederiforening.
Det er ikke et retvisende billede, Kristeligt Dagblad tegner på forsiden den 13. september om, at danske virksomheder ikke har gener af den svenske beslutning om grænsekontrol, skriver direktør i Danmarks Rederiforening. Foto: Lars Laursen.

NÅR DANSKE REDERIER skal betale for den svenske stats beslutning om, at alle passagerer skal ID-kontrolleres, inden de går om bord på færgerne til Sverige, er der tale om en betydelig udgift. Ikke nok med det. En af de store konkurrenter, nemlig Øresundsbroen, som den svenske stat er medejer af, går helt fri, da det svenske politi forestår indsatsen her.

Derfor er det ikke et retvisende billede, Kristeligt Dagblad tegner på forsiden den 13. september om, at danske virksomheder ikke har gener af den svenske beslutning. Det har vi desværre på rederisiden. For det er klart, at det ikke er gratis at udføre over halvanden million kontroller på et halvt år – faktisk har færgerederierne brugt omkring 14 millioner kroner ekstra grundet den svenske beslutning.

Det er godt nyt, at kunderne stort set ikke har mærket kontrollen. Har du som kunde valgt den hurtigere vej til Sverige via færgen, så ved du, at der er rigeligt med bemanding i kontrollen, hvilket sikrer, at trafikken glider. Dette kommercielle valg holder kundeoplevelsen i top, men det gør ondt på bundlinjen. Især når den nærmeste konkurrent får kontrollen forærende af svenske skatteborgere.

Derfor var det også godt nyt, at den svenske regering tilbage i slutningen af januar varslede kompensation til de ramte transportører. I øvrigt helt i tråd med den danske regerings opfordring, som via transportminister Hans Christian Schmidt (V) allerede den 4. januar sagde, at ”det vil være helt på sin plads, hvis svenskerne selv betalte for det, når det er dem, som ønsker det”.

Det er helt rigtig set af den danske regering. Selvfølgelig skal den type ekstraopgaver, som pålægges udvalgte virksomheder, kompenseres af den fælles kasse. Det er også på tide, at den svenske regering leverer som varslet.

Heldigvis er der mulighed for at lave kontrollen smartere. Vi kunne oplagt gøre som ved Den Engelske Kanal, hvor de britiske myndigheder foretager deres kontrol på fransk grund. I dag foretager svenske myndigheder alligevel en kontrol af kontrollen på svensk grund. Hvis den kontrol flyttes på dansk grund, så kan den fordyrende ID-kontrol undværes, og oplevelsen for kunderne bliver endnu bedre.

Det er godt, at rederierne sørger for, at kunderne ikke mærker ID-kontrollen. Det gør rederierne til gengæld – og derfor bør man både afsøge veje til at gøre byrden mindre og samtidig levere på kompensationen fra svensk side. Vi har alle en interesse i, at transporten flyder optimalt, samtidig med at de nødvendige politiske forholdsregler bliver truffet ved vores grænser.

Jakob Ullegård er direktør i Danmarks Rederiforening.