Prøv avisen

Debat skal få flere kandidater til fremtidens kirke

De provokerende spørgsmål i kampagnen til det kommende menighedsrådsvalg skal involvere folk, forklarer Inge Lise Pedersen, formand for Landsforeningen af Menighedsråd. Foto: Mette Frandsen.

Spørgsmålene i kampagnen til det kommende menighedsrådsvalg er bevidst provokerende for at skabe debat og involvere flere i det kirkelige arbejde, mener Inge Lise Pedersen, formand for Landsforeningen af Menighedsråd

I ET ÅBENT BREV TIL Landsforeningen af Menighedsråd bragt i Kristeligt Dagblad den 7. maj skælder Niels V. Grunnet og Bruno Rasmussen ud over den rekrutteringskampagne, som landsforeningen tilbyder sine medlemmer op til menighedsrådsvalget.

Landsforeningen har valgt at gå helt nye veje, og det har vakt vrede i Nærum. Det er selvfølgelig ærgerligt, men set fra vores synspunkt var det bydende nødvendigt at tænke nyt. Målet med kampagnen er nemlig ikke bare at fortælle, at nu er der valg. Nej, målet er at engagere mennesker. Vi skal have folk til at stille op til valget! Og derfor har vi udviklet en kampagne, der er meget mere end en flot og farverig valgplakat.

LÆS OGSÅ: Selvfølgelig har folkekirken en fremtid efter den nuværende storm

Landsforeningens kampagne har to faser. Lige nu og frem til sommer stiller vi danskerne 10 spørgsmål på hjemmesiden www.fremtidenskirke.dk. Over 6000 har allerede svaret. Og rigtig mange deltager i debatten på Facebook.

Spørgsmålene er helt bevidst provokerende. Formålet er nemlig at skabe debat og det kræver, at vi rører ved nogle ømme punkter.

Idéen er, at rigtig mange folkekirkemedlemmer skal finde ud af, at de faktisk har en holdning til kirkelige spørgsmål som for eksempel kirkelukninger og homoseksuelle vielser. For har man først en holdning til noget, er det lettere at takke ja, når man bliver tilbudt indflydelse. Og det er det, vi gør i anden del af kampagnen.

LÆS OGSÅ: Meninger med menighedsråd er mange

Fra sommer og frem mod opstillingsmøderne opfordrer vi folkekirkens medlemmer til at stille op til valget og få indflydelse på fremtidens kirke. Her kommer der nye spørgsmål og nye materialer. Til kampagnens fase to bruger vi de svar, vi har fået på www.fremtidenskirke.dk. Nye kandidater kan finde masser af viden og inspiration på www.menighedsraadsvalg2012.dk.

Er det så professionelt arbejde, kan man spørge? Det mener vi bestemt. Vi tager menighedsrådsvalget meget alvorligt. Og vi ved godt, at der er masser af liv ude i sognene. Derfor vil vi opfordre til, at man bruger kampagnen til at fortælle det til menigheden.

LÆS OGSÅ: Tro og bøn stortrives i menighedsrådene

Det er for eksempel oplagt at fortælle om børne- og ungdomsarbejdet ud fra spørgsmålet: Skal vores børn overhovedet vide noget om kristendom? Hvorfor er det væsentligt og hvordan gør vi det her?.

Man kan bruge spørgsmålet Skal kirken ledes af glade amatører? til at fortælle, hvorfor det er så vigtigt, at det er demokratisk valgte lægfolk, der styrer den lokale kirke og ikke professionelle teknokrater.

Det er hele idéen. At man igennem nogle spørgsmål både kan skabe debat om kirken nationalt og skabe en forståelse for det store arbejde, som menighedsrådene laver helt lokalt.

Og så kan vi måske nå lidt længere med det, vi i virkeligheden alle ønsker: at få flere engagerede kandidater til det kommende menighedsrådsvalg.