Prøv avisen

Der findes ikke én "islams dagsorden"

Fredagsbøn i København. Vil man lade sig skræmme af de 28 procent, der ønsker Koranen ind i lovgivningen, må man vel tilsvarende bekæmpe Kristendemokraterne, skriver lektor Jesper Kallesøe. Foto: Jacob Nielsen

Islams hellige tekster lader sig tolke af både pacifister og krigeriske, ligesom Det Gamle Testamente, skriver lektor Jesper Kallesøe

NYS HJEMVENDT fra vinterferie i Norge erfarer jeg, at Lone Nørgaard allerede den 12. februar har reageret på mit indlæg fra den 9. februar her i avisen, nu under overskriften "Kallesøes ulidelige lethed. Ikke se og ikke høre".

Det lyder vist som klassens uartige dreng, og som sådan får jeg da også læst og påskrevet af lærerinden: Trods den påståede ulidelige lethed "falder han tungt i grøften med sin billige retorik, hvis mål er at lukke og slukke for videre diskussion" – af en række spørgsmål og procenttal, som Nørgaard først nu nævner. Hvem er så retorikeren?

Lad os tage det danske eksempel på de procentuelle fakta, jeg åbenbart ikke vil se og ikke høre": "28 procent af danske muslimer ønsker, at Koranen eller en blanding af Koranen og Grundloven bliver grundlaget for dansk lovgivning".

Men procenttal om menneskers holdninger kan nu engang ikke bare fyres af med en pumpgun – de skal læses og fortolkes. Som tallet her bliver serveret, ser det ud, som om de 28 procent er militante islamister, der vil fremtvinge en dansk sharia i staten.

Men hvad er de overhovedet blevet spurgt om? Vi ved fra andre undersøgelser, at danske muslimer ikke ønsker mere magt til præsterne (bortset fra visse pakistanere), end danskerne gør, men nok, at politikerne var mere religiøse, altså havde en højere moral – det kunne vi andre måske også indimellem ønske!

At sådanne tanker kan få traditionalistiske muslimer til at ønske en blanding af Koranen og Grundloven, er meget sandsynligt, da Koranen for dem er en garant for medmenneskelighed og god moral – og derfor næppe i strid med medborgerskab og demokrati.

En lille gruppe af disse 28 procent er sandsynligvis mere eller mindre vordende islamister, men tallet alene siger intet derom.

I sådanne spørgsmål ville det være rart, om Nørgaard med sin i øvrigt store viden om islam ville acceptere den efterhånden gængse skelnen inden for islam mellem traditionalister, modernister og islamister i stedet for at kæmme alle muslimer over én kam og lancere en såkaldt "islams dagsorden", som er "det stik modsatte af at gøre muslimer til statsborgere i vestlige demokratier".

Det sidste gælder altså kun radikale grupper og ikke det kæmpestore flertal af muslimer, hvorfor det stadigvæk er nødvendigt at advare mod Nørgaards spredehagl.

Hvad angår "islams helligtekster", kender jeg dem sandsynligvis lige så godt, som Nørgaard gør, og tro mig: De lader sig tolke til enhver tid, som mennesker vil, både af pacifister og krigeriske - dér afviger de ikke fra for eksempel Det Gamle Testamente. Eller for den sags skyld fra den kristne kirkehistorie.

Vil man endelig lade sig skræmme af de 28 procent, der også ønsker Koranen ind i lovgivningen, må man vel tilsvarende bekæmpe Kristendemokraterne, som i deres principprogram udtrykker, at de "er et politisk parti, der ønsker at præge samfundet ud fra det kristne livs- og menneskesyn", som jo findes i Bibelen.

Men sådan kan man ikke vende om på tingene. Det ved Nørgaard godt er en dårlig vane, jeg har, så nu får jeg af spanskrøret: "Så bruger Kallesøe det tyndslidte manipulationstrick at sammenligne islam og kristendom."

Faktisk mener jeg, det åbner øjnene at se på sig selv med "den andens" øjne og vende tingene lidt om. Det samme "tyndslidte manipulationstrick" anbefaler Jesus af Nazaret, når han spørger: "Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje?". Ja, der er så mange slags "billig retorik"!

Midt i al denne polemik vil jeg dog medgive Nørgaard hendes kamp mod den radikale og militante islam: den har ingen plads i Europa og skal bekæmpes – men mere som et socialt end et religiøst problem.

Jesper Kallesøe,

lektor ved Nørre Nissum Seminarium,

Vester Lemtorp 19, Lemvig