Dette er en kronik. Kronikken er udtryk for skribentens egen holdning. 

Det er ikke til debat, om Judas var forræder, eller om Maria var Jesu mor. Alligevel siger man “ifølge” Bibelen. Hvorfor mon?

Når Bibelens tekster omtales i populærkulturelle sammenhænge, sniger der sig tit et enkelt lille ord ind: ifølge. Men hvorfor? spørger biskop Thomas Reinholdt Rasmussen

Sand kristendom er altid til samtale, hvilket alene verdens forskellige konfessioner og kirkelige retninger vidner om. Men man vil nok ikke debattere, om Judas var forræder, eller om Maria var Jesu mor. Alligevel optræder disse spørgsmål med et “ifølge”.
Sand kristendom er altid til samtale, hvilket alene verdens forskellige konfessioner og kirkelige retninger vidner om. Men man vil nok ikke debattere, om Judas var forræder, eller om Maria var Jesu mor. Alligevel optræder disse spørgsmål med et “ifølge”. Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix.

At kærligheden er størst af alt, er et trosspørgsmål, for livet giver os sandelig andre erfaringer. Vi erfarer, at uanset hvor meget vi elsker, og hvor meget vi holder af, så er døden den største magt i livet. Og hvis man ikke vil tro, at kærlighed er størst af alt, så er det så det, livet fortæller os: Døden er den største magt, og det er åbenbart den motor, der får livet til at udvikle sig. Erfaringen siger, at døden er størst. Den kristne tro siger, at kærligheden er størst.