Det må kalde på en vis skepsis, når Jesus optræder som brevkasseredaktør. Men programmet lykkes faktisk

P1's radioprogram ”Hvad ville Jesus have sagt?” er et vovestykke. Men hvo intet vover, vinder heller ikke relevans. Godt, der er nogle vovehalse

Iben Maria Zeuthen er vært på det nye program "Hvad ville Jesus have sagt?".
Iben Maria Zeuthen er vært på det nye program "Hvad ville Jesus have sagt?". Foto: Johanne Teglgård Olsen.

Det er da lidt pudsigt. Ingen kan udtale sig på folkekirkens vegne, men på P1 er der hver søndag tre præster, som fortæller, hvad Jesus ville have sagt. Det kan man høre i programmet ”Hvad ville Jesus have sagt?” med Iben Maria Zeuthen som vært. En radiobrevkasse, hvor lytterne kan skrive ind og få pastorale bud på, hvad Herren Jesus ville have sagt netop i deres livssituation med deres problemer og udfordringer. Konceptet er ikke ganske ukendt i den danske medieverden. Nogle husker måske, at Clement Kjersgaard i begyndelsen af 2000'erne debuterede som tv-vært i DR 2-programmet ”Tal med Gud”, hvor seerne kunne sende deres spørgsmål ind til et panel af præster og teologer ganske vist fra flere forskellige religioner. Siden er Clement Kjersgaard gået over til at tale med politikere. Om det er et avancement, kan diskuteres.

Men nu er det jo ikke sådan, at Jesus selv tager til orde på P1. Det er ordets tjenere, som lægger Jesus ord i munden, baseret på hvad Jesus har sagt i evangelierne. Det kan godt kalde på en vis skepsis, men det er noget, som præster gør og skal gøre. Ja, som alle engagerede bibellæsere uvægerligt gør. Evangelierne kan læses som antikke skrifter fra en svunden tid, men læses de til trøst, til opbyggelse og til liv, så taler de ind i vores situation til alle tider. Der er selvfølgelig den stadige fare, at vi får Jesus til at sige det, vi helst vil høre, så Jesus bliver et spejl af vores idealer og idéer. ”Herrens visdom svigter ej, derfor mener han som jeg”, hedder det i et spidst gruk af Piet Hein, og fortolkningshistorien byder på mange eksempler.

I søndagens udgave af ”Hvad ville Jesus have sagt?” var det præsterne Jesper Tang Nielsen fra valgmenigheden i Vartov, Peter Kristian Friis fra Flintholm Kirke på Frederiksberg og Rikke Graff Kristensen fra Sønderby og Kærum Sogne på Vestfyn, som var i studiet for at sige, hvad Jesus ville have sagt. P1 fortjener i øvrigt ros for at tilstræbe mest muligt bredde blandt præsterne og indbyde andre end de sædvanlige kendispræster.

Blandt de indløbne spørgsmål var der et fra en kvinde med meget samfundsengagerede og idealistiske forældre, som hun skyldte meget, men hun havde også som barn savnet deres nærvær og jordbundne tilstedeværelse og savnede dem nu på samme måde som bedsteforældre for sin søn. Kvinden elskede sine forældre, men hun kunne godt tænke sig, at de en gang imellem lod andre om at redde verden og diskussionerne fare for kvalitetstid og stilfærdig familiehygge. Det fik minsandten Rikke Graff Kristensen til at citere Søren Krarup for at sige: ”Du skal ikke frelse din næste. Du skal elske din næste.” Det maner til ydmyghed og besindelse på det konkrete medmenneske. Man kan sige meget om menneskeheden, men den står aldrig over for os.

”Hvad ville Jesus have sagt?” er et vovestykke, men hvo intet vover, vinder heller ikke relevans. Godt, der var nogle vovehalse.

Jesper Bacher er sognepræst.