DF-sølvbryllup med knas i maskineriet

Selvom DF påviseligt har påvirket og ændret ikke mindst udlændingepolitikken, har det for tiden svært ved at finde en ny platform

Kristian Thulesen Dahl bliver interviewet af medier.
Kristian Thulesen Dahl bliver interviewet af medier. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix.

Bagskærmen i tv-studiet i DR-Byen var prydet af et 25 år gammelt billede af Kristian Thulesen Dahl (DF), henslængt i en sofa med et drenget smil og en håndbajer løftet til noget, der kunne ende i en skål. Ved bordet foran billedet stod den nutidige udgave af manden, som i den seneste tid usædvanligt har oplevet partifæller stille spørgsmål ved hans formandskab i fuld offentlighed.

Thulesen Dahl gæstede sidste uges udgave af DR 1’s ”Spørg Borgen” som optakt til Dansk Folkepartis 25-årsfødselsdag i morgen. Han har – som de øvrige spidser i partiet – været med fra begyndelsen, men lige nu er der ikke meget at fejre ved det politiske sølvbryllup. For selvom partiet påviseligt har påvirket og ændret ikke mindst udlændingepolitikken, har det for tiden svært ved at finde en ny platform, der kan genskabe fodfæstet efter den svigende vælgerlussing ved valget sidste år.

Analytikerne i Kommentatorkøbing har mange forklaringer på folkepartisternes krise. Blandt dem også Kristian Thulesen Dahls i tv-udsendelsen forleden: ”Vi skal være skarpere i replikken, og vi skal være mere til stede på sociale medier.”

Vurderingen er givetvis rigtig, men den reducerer samtidig fortsat dårlige meningsmålinger til primært at være et spørgsmål om kommunikationsstrategi. For mon ikke årsagsforklaringerne først og fremmest skal søges i, at en række andre partier for længst har enten overtaget eller skærpet store dele af Dansk Folkepartis politik?

Dertil kan partiet – for tiden i gang med en større selvransagelse – lægge total fejllæsning af folkestemningen i mindst tre ikke særlige store, men nemt fattelige sager op til valget i 2019:

Nemlig trafikordfører Kim Christiansens 377 millioner kroner dyre omfartsvej hjemme i Mariager, partiformandens togforbindelse til Billund Lufthavn i hans egen valgkreds og endelig kvælertaget på og de facto-aflivningen af Radio24syv. Og som om det ikke var nok, brillerede partistifter Pia Kjærsgaard med et formidabelt fejlskud, da hun karakteriserede vælgere med krav om grønne løsninger som ”klimatosser”.

Det hele har været skarpt og tydeligt kommunikeret, og ingen kunne inden valget – eller i dag – være i tvivl om, hvad Dansk Folkeparti står for. Og i de fleste af sine første 25 år har partiet dygtigt formået at iscenesætte og fortælle om sin politik. Faktisk har ingen andre partier tilnærmelsesvist været lige så skrappe til at udnytte mediernes ”mandagshuller”, tørst efter politikere i visuelt smukke omgivelser og overskriftsegnede onelinere.

Personligt har jeg aldrig været vild med Dansk Folkepartis politik. Men har siden partiets fødsel i 1995 været imponeret af netop den virksomme kommunikation. Og trods knas i maskineriet iler jeg med et tillykke med sølvbrylluppet. Spændende, om I også er her, når guldbryllupsalderen banker på om et kvart århundrede. For det er ikke et spørgsmål om skarpere kommunikation. Men om politik.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet ”Mennesker og medier”.