Prøv avisen
Debatinterview

Digital rådgiver: Mange deler Søren Pinds Facebook-bekymring

Debatterne på Facebook har et lavere niveau og er mere tidskrævende end debatter på andre sociale medier. Derfor er det Facebook og ikke de andre, som politikerne forlader, mener digital rådgiver Astrid Haug. – Foto: astridhaug.dk

Når Søren Pind (V) dropper Facebook i et ønske om ikke at lade sig styre, er det udtryk for et øget fokus på, hvor meget de sociale medier fylder i vores liv, siger Astrid Haug, digital rådgiver. Det vil dog være svært for mindre kendte politikere at følge ministerens eksempel, siger hun

FACEBOOK SENDTE FORLEDEN en besked til uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) om, at han ville kunne forbedre sit omdømme, hvis han svarede hurtigere på sine ulæste beskeder.

Det blev for ministeren strået, der knækkede kamelens ryg. Lørdag meldte han ud, at han ville stoppe med at være på Facebook som politiker.

”Min anseelse skal jeg nok selv være herre over, tak,” skrev han.

Ifølge rådgiver i digital kommunikation Astrid Haug går hans beslutning godt i tråd med et øget fokus på, hvor meget sociale medier fylder i vores liv.

”Søren Pind hentyder til, at han stopper, fordi han er bekymret for, at han lader sig styre at Facebooks algoritme, der er skabt til at få folk til at bruge det så meget som muligt. Det er en bekymring, han deler med rigtig mange mennesker for tiden. Det kan jeg sagtens følge ham i,” siger hun.

Til gengæld forstår hun ikke, at han vælger helt at stoppe med at bruge mediet.

”Man kan jo altid diskutere, om det skal være enten-eller. En tredje løsning kunne jo også bare være at begrænse sin brug af Facebook, som man ville gøre med alle mulige andre ting, der er tidskrævende. Man kunne sige til sig selv, at man vil bruge en time hver tirsdag på at være aktiv på Facebook og holde sig til det,” siger Astrid Haug.

GENNEM DE SENERE ÅR HAR andre kendte politikere valgt at pensionere sig fra det sociale medie. Dansk Folkepartis Søren Espersen gjorde det i 2014 på grund af frustration over debattonen på Facebook. Af samme årsag forlod regionsrådsformand Bent Hansen (S) Facebook og senere Bornholms borgmester Winni Grosbøll (S).

Dermed skiller Søren Pind sig ud fra de andre ved ikke at droppe Facebook på grund af tonen i debatten, men i et ønske om ikke at lade sig styre af mediet.

”Det er meget interessant, for han og andre politikere har jo været vant til at lade sig styre af de traditionelle medier. Alle politikere ved jo præcis, hvor langt de skal gå med en kritik, før det får en overskrift i aviserne. På Facebook er forskellen så bare, at den forsøger at præge dig til at bruge mere tid derinde, og det er formentlig det, han opponerer mod,” siger hun.

Astrid Haug tilføjer, at det er meget lettere for kendte politikere som Søren Pind og Søren Espersen at sige farvel til Facebook end for mindre kendte kandidater.

Søren Pind vil altid have adgang til medierne, hvorimod en mindre kendt politiker vil få svært ved at komme ud med sine budskaber, hvis det ikke var for Facebook.

Nogle taler om sociale medier som uundværlige, hvis man skal gøre sig i politik. Er de seneste eksempler udtryk for, at vi har overvurderet de sociale mediers magt?

”Nej, det tror jeg ikke. Dansk forskning har vist, at brug af Facebook kan føre til et bedre valgresultat. Det er i højere grad et udtryk for, at nogle politikere har brugt utrolig megen tid på Facebook og ikke har lyst til begrænse brugen, men i stedet melde sig helt ud.”

Hvorfor dropper de Facebook og ikke Twitter, Instagram og andre sociale medier?

”Fordi Facebook er som et tveægget sværd. Det er stedet, hvor du når bredest ud til befolkningen. Facebook er meget større i Danmark end de øvrige sociale medier. Du vil hurtigt kunne skabe en debat på Facebook, men den foregår ofte på et meget lavere niveau, end den gør på for eksempel Twitter.”

Selvom politikere ofte ses med deres mobiltelefon i folketingssalen, beslutter stadigt flere af dem at forlade de sociale medier. Senest har Søren Pind (V) (nummer to fra toppen af billedet) meddelt, at han forlader Facebook. – Foto: Claus Bech/Scanpix