Er det i orden at foretage religiøs omskæring af drengebørn?

Ja, mener Egon Jakobsen, politisk næstformand for Kristendemokraterne. Nej, siger Paul Jørgensen, lektor i historie og religion

Bør det forbydes at omskære børn af religiøse grunde? Debatten om omskæring af drengebørn er blusset op.
Bør det forbydes at omskære børn af religiøse grunde? Debatten om omskæring af drengebørn er blusset op. .

Stop så det korstog mod jøder og muslimer

Af Egon Jakobsen, politisk næstformand for Kristendemokraterne

Omskæring af drengebørn trækker med jævne mellemrum store overskrifter i medierne. Og nu hænger truslen om et forbud atter som en mørk sky i horisonten for de danske jøder og muslimer. Politikere og meningsdannere omtaler skikken som overgreb, lemlæstelse og et barbarisk levn fra fortiden. Og dermed er et forbud indlysende, mener de, for sådanne ting hører ikke hjemme i et moderne civiliseret samfund.

Kristendemokraterne er naturligvis enige i, at overgreb og lemlæstelse ikke skal tolereres. Men vi er absolut uenige, når disse ord bruges i forbindelse med omskæring af drengebørn. Ligesom vi er uenige i, at omskæringen skal forbydes ved lov.

Det er rigtigt, at vi i vores kristne kultur ikke har tradition for at omskære drengene, så tanken om dette er ganske fremmed for os. Men det er ikke en gyldig begrundelse for at kriminalisere forældre, for hvem omskæring af drengebørnene er en grundpille i deres religion.

Jamen, omskæring svækker seksualiteten, når drengen bliver voksen, lyder et argument. Hvis det virkelig er tilfældet, så skulle omkring 90 procent af de amerikanske mænd have seksuelle problemer. For i årtier har man i USA helt rutinemæssigt omskåret nyfødte drenge af hygiejniske grunde. Og for få år siden foreslog de amerikanske sundhedsmyndigheder tilmed, at omskæring blev gjort obligatorisk, fordi det nedsætter risikoen for hiv-smitte væsentligt.

I den forbindelse er det værd at bemærke, at sekulariserede jøder og muslimer ikke beskytter deres drenge mod indgrebet. Hvis fjernelse af drengens forhud virkelig påvirker seksualiteten så negativt, er det da oplagt for fædrene at forhindre indgrebet på deres drenge, hvor den jødiske eller muslimske identitet kun er kulturelt betinget. Så den kendsgerning, at omskæring stadig praktiseres i sekulariserede kredse, tager unægtelig luften ud af argumentet.

Argumenterne går også på, at det er et overgreb på drengen at ændre på hans penis og dermed sætte et varigt spor på hans krop. Men samtidig har vi ingen betænkeligheder ved at ændre på tænder og flyveører, selvom det påfører barnet forbigående smerte og ubehag. De indgreb udføres, fordi vi er overbevist om, at det i vores kultur er bedst for barnet. De indeholder som alle andre indgreb en minimal risiko for komplikationer, men alligevel er der aldrig fremsat forslag om at forbyde dem. Altså er det i mange sammenhænge legalt, at forældre beslutter at sætte varige spor på deres barns krop.

Naturligvis er der mange følelser involveret, når de drejer sig om omskæring. Men det er bemærkelsesværdigt, at argumenterne imod det kommer fra de samme kredse, som også ønsker kristendommen ud af det offentlige rum. Derfor virker modstanden mod omskæring af drengebørn mere som et korstog mod religionerne.

Konsekvenserne af et forbud bliver jo, at jøder og muslimer ved lov forhindres i at dyrke deres tro soleklart i strid med Grundlovens paragraf 67. Det er grunden til, at Kristendemokraterne ikke ønsker et forbud mod omskæring af drengebørn. Vi vil derimod kæmpe for at bevare trosfriheden for alle enten de er kristne, jøder eller muslimer.
.

Omskæring er slet ikke et særkende for jødisk kultur

Af Paul Jørgensen, lektor i historie og religion

Lige siden jeg som ungt menneske begyndte at læse i min bibel på Luthers opfordring er der en ting, som har undret mig. I fortællingen om Abraham læser jeg om omskæringen af drengebørn som det jødiske pagtstegn, se Første Mosebog, kapitel 17, fra vers 10. Nogenlunde på samme tid begyndte jeg at læse etnografiske rejseberetninger. Så opdagede jeg, at omskæring af drengebørn ikke er et særkende for jødisk kultur.

Omskæring af drengebørn foregik, foregår i mange andre kulturer, for eksempel i Afrika og på Ny Guinea. Nogle muslimer kopierer den jødiske skik. En af mine tidligere kursister havde for år tilbage lejlighed til at optage et farvefoto af omskæringen af en stor dreng i Uganda, det gør tydeligvis ondt på drengen. Jeg har intet farvefoto af pigeomskæring.

Ved min fortsatte bibellæsning kom jeg til at undre mig. Da jeg kom til Tredje Mosebog, kapitel 19, vers 28, læste jeg: I må ikke tilføje jer selv snitsår på kroppen for en afdød eller lade jer tatovere. Jeg er Herren.

Det ene sted læser jeg, at der skal skæres i drengekroppen, det andet sted læser jeg, at der ikke må skæres i kroppen. Det er da forvirrende.

Nogle har sammenlignet dåben med omskæring. Også her gælder det, at vandøsning en sjat vand (Kierkegaards formulering) ikke er særlig for en enkelt livsanskuelse. Vandøsning har været brugt/bruges mange steder i verden til at markere vigtige hændelser i et menneskes liv. Men der er for mig en tydelig forskel mellem omskæring og vandøsning. Når jeg har vandøst, vasket mine børn, har det været synligt i henseende til renlighed, det har ikke været varigt, børnene har skullet vaskes igen næste dag. I dag vandøser mine børn ofte sig selv og bruger en urimelig mængde varmt vand. En omskæring af drengebørn kan af gode grunde kun udføres en gang.

Jamen, teologisk set giver den kristne dåb et uudsletteligt præg på sjælen. Det er jo påstanden, men den er kun på det indre menneske og kan ikke umiddelbart ses. En omskæring i Afrika, i Amerika eller blandt jøder giver et uudsletteligt præg på den synlige krop.

Nogle har talt og skrevet om forældres ret til at opdrage deres egne børn. Mine børn er døbte, og deres bedsteforældre, deres mor og jeg har vist dem kirkelig praksis, kirkegang, menighedsråd, sommerlejre. Som voksne er deres kirkelige praksis lidt forskellig, men de har selv kunnet vælge.

Jeg har kun protesteret, da pigerne valgte at få huller i deres ører til smykker. Dog snitsår i ørerne vokser til, hvis de ikke til stadighed anvendes. Jeg ved ikke, hvordan jeg ville reagere, hvis jeg fik at vide, hvis mine døtre eller min hustru planlagde større kosmetiske operationer snitsår på kroppen!

Endelig kunne det være interessant at vide, hvordan og hvorfor den jødiske eller muslimske omskæring af små og større drenge adskiller sig fra hedenske omskæringer i Afrika og på Ny Guinea og kosmetiske omskæringer for eksempel i Amerika.