Efterskoler er en del af løsningen

Unge bryder deres negative uddannelsesarv på efterskolen. De lærer kampen i modvind på efterskolen. De lærer at holde ud på efterskolen, skriver efterskoleforstander i svar på indlæg fra Dansk Industri

Livet på en efterskole kan for unge have stor værdi, understreger efterskoleforstander. Modelfoto.
Livet på en efterskole kan for unge have stor værdi, understreger efterskoleforstander. Modelfoto. Foto: Jean-Marc Loos/PHOTOPQR/L'ALSACE.

Debatindlæg af Bent Ole Bærenholdt, forstander på Aarhus Efterskole

UNDERDIREKTØR i Dansk Industri Charlotte Rønhof er i et debatindlæg i Kristeligt Dagblad den 13. januar, tydeligvis mere end småirriteret på nationens og industriens vegne over efterskolernes folkelige opbakning, når man nu ved, at det er spild af skatteydernes penge, at så mange dygtige og afklarede unge bruger (misbruger) et helt år på efterskole og til alverdens unyttige gøremål, forstås. Hun opfordrer efterskolerne til at tænke ud af boksen.


LÆS DEBATINDLÆG: Fremtidens efterskoler: Tænk nu ud af boksen


Nu bliver en halv eller hel løgn jo ikke mere rigtig af at blive gentaget med samme ihærdighed, som Charlotte Rønhof og Dansk Industri formår at gentage dem igen og igen og noget kan jo også være sandt uden at være sandt nok.

Men til Charlotte Rønhofs og andres orientering så forsøger efterskolerne stort set ikke andet end at tænke ud af boksen, og vi er dybt optagede af at medvirke til at fremme kvaliteten i ungdomsuddannelserne og de unges læringslyst og livsduelighed, deres kreativitet og både nysgerrighed og omstillingsparathed også når de engang skal gøre nytte i danske industrivirksomheder.

PÅ EFTERSKOLERNE møder både afklarede og uafklarede hinanden i et forpligtende fællesskab morgen, middag og aften. Et fællesskab, der er forpligtende både i faglige som i sociale sammenhænge. Netop dette faktum, at her mødes forskellige unge fra forskellige miljøer og med hver deres forudsætninger i et særligt omsorgsfuldt miljø med voksne, der tør vejlede og hjælpe på vej, er med til at fastholde de mest sårbare elever i de senere ungdomsuddannelser i modsætning til mange af dem, der ikke har været på efterskole i 10. klasse.

Unge bryder deres negative uddannelsesarv på efterskolen. De lærer kampen i modvind på efterskolen. De lærer at holde ud på efterskolen. Alle undersøgelser viser det, og Charlotte Rønhof ved det hvis hun da ikke krampagtigt holder fast i den tænkeboks, hun sidder i i Dansk Industri. Efterskolerne er en del af løsningen på det problem.

Kære Charlotte Rønhof, vi har igennem tiderne haft mange sårbare og fagligt svage elever, der er blevet løftet videre til gode uddannelser og et godt arbejdsliv ikke mindst på grund af kammerater, der var godt kørende, og fordi de lærte og vidste hvad et forpligtende fællesskab betyder på efterskolen. Og det kunne der siges rigtig meget mere om!

Bent Ole Bærenholdt er forstander på Aarhus Efterskole