Egyptiske kristne er nu også blevet ramt af islamistisk terror

Det bliver interessant at se, hvordan præsident al-Sisi vil få det med det religiøse establishment i Egypten, skriver debattør

"Præsident al-Sisi vil meget gerne have gjort op med den meget bogstavelige tolkning af de tekster i Koranen og sunna, der direkte kunne inspirere til de ugerninger, som IS og ligesindede begår," siger Henrik Ertner Rasmussen.
"Præsident al-Sisi vil meget gerne have gjort op med den meget bogstavelige tolkning af de tekster i Koranen og sunna, der direkte kunne inspirere til de ugerninger, som IS og ligesindede begår," siger Henrik Ertner Rasmussen.

ISLAMISK STAT (IS) har igen gjort sig gruopvækkende bemærket med en bestialsk henrettelse, nu af hele 21 egyptiske kristne på én gang.

Nu, hvor det er egyptiske kristne, det drejer sig om, kan det undre, at det mest navnkundige islamiske universitet, al-Azhar i Egyptens hovedstad Kairo, ikke vil erklære IS for frafaldne, sådan som der ellers har lydt opfordringer fra højeste politiske plan til at gøre.

Præsident al-Sisi vil meget gerne have gjort op med den meget bogstavelige tolkning af de tekster i Koranen og sunna, der direkte kunne inspirere til de ugerninger, som IS og ligesindede begår.

Al-Azhars rektor undskylder sig med, at universitetet aldrig før har udråbt nogen muslim til at være murtadd, hvilket vil sige frafalden. Det er dog en sandhed med modifikationer. Det er før sket, at én eller flere lærde fra al-Azhar er kommet med fatwaer, der har frakendt navngivne muslimer retten til at kalde sig muslimer.

SÅ SENT SOM i 1990'erne blev i hvert fald to muslimer af flere af al-Azhars lærde ved officielle udtalelser kendt frafaldne. Den ene var forfatteren Farag Foda, som blev dømt frafalden, fordi han talte for en adskillelse af stat og religion, og den anden var historieprofessoren Nasr Hamid Abu-Zeid.

Farag Foda blev, kort efter at han blev dømt frafalden, skudt ned, og professor Abu-Zeid blev i slutningen af 1995 i retten dømt til at lade sig skille fra sin hustru, som vel at mærke ikke ville skilles fra ham.

Begrundelsen var, at da han af et råd på 20 lærde fra al-Azhar var blevet dømt frafalden, kunne han ikke længere være gift med sin kone, fordi en muslimsk kvinde ikke må være gift med en ikke-muslimsk mand.

Parret havde ingen anden mulighed end at pakke kufferterne og søge tilflugt udenlands. De fandt asyl i Holland.

PROFESSORENS BRØDE var, at han havde foreslået, at man ud fra et mere dynamisk syn på Koranen og traditionen godt kunne argumentere for visse ændringer i for eksmepel islamisk arvelovgivning. Men nej, teksterne var ifølge de lærde guddommelige og urørlige af fortolkning.

Professoren havde på intet tidspunkt udtrykt kritik over for islam, og han bekendte sig uden tøven til islam, men han ønskede også at foreslå reformer ud fra et nyt syn på teksterne.

Al-Azhar har i nyere tid været set som styrets forlængede arm, men nu hvor præsidenten slår til lyd for en reform af islamisk lære, ser det ud til at forholdet bliver mere konfliktfyldt.

Det bliver interessant at se, hvordan præsident al-Sisi - med sin jernnævepolitik over for islamisterne og sin personlige tilstedeværelse ved den koptiske patriarks julemesse og lykønskninger til de kristne egyptere i anledning af julen - vil få det med det religiøse establishment i Egypten!

Henrik Ertner Rasmussen er generalsekretær i Dansk Europamission