El-løbehjul giver irritation og muligheder

Kurt Strand har set Deadline på DR 2, hvor de diskuterede el-løbehjul

Arkivfoto.
Arkivfoto. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

De unge er vilde med dem. Midaldrende er mest skeptiske. Og ældre synes, at de er en pestilens. Eller som et par nok sigende bemærkninger lød, da Deadline på DR 2 onsdag aften havde sat el-løbehjul til diskussion: ”Jeg hader dem.” Og: ”Jo før de kommer væk, jo bedre.”

Men det er, som det fremgik af et kvarter langt indslag, med de udskældte transportmidler som med al anden ny teknologi. Vi møder den med alt fra dyb modstand til begejstret omfavnelse. Derfor havde det også været det nemmeste for Deadline-redaktionen blot at invitere til en klassisk for- og imod-debat.

Heldigvis skete det ikke, og med kommunikations- og kulturforsker Peter Danholt fra Aarhus Universitet ved studiebordet sammen med teknologihistoriker Laila Zwisler fra Danmarks Tekniske Universitet lykkedes det at diskutere på en måde, der med stor sandsynlighed gjorde de fleste seere bare lidt klogere.

Peter Danholt forklarede således, hvordan ”utilsigtede effekter ofte opstår efter indførelse af ny teknologi”. Og han tilføjede, at ”de er vigtige at forstå, fordi vi har tendens til at tro, at ny teknologi kun løser opgaver – og ikke, at de også har netop utilsigtede effekter”.

Når det konkret gælder de relativt nye el-løbehjul, ramler de direkte ind i al den regulering, vi har i trafikken. ”Vi har veje, trafikregulering, cykelstier og lovgivning,” supplerede Laila Zwisler, ”og så lige med ét kommer der noget nyt, som skal finde sin plads midt i al virakken.”

Enhver, som bevæger sig – uanset transportmiddel – i en af Danmarks større byer, vil utvivlsomt nikke ja til ekspertordene. Velvidende, at vi jo har set det hele før med ildsprudlende lokomotiver, osende dampskibe og hesteskræmmende biler.

På samme måde som radioen, tv og internettet har været anset for at være direkte farlige. Og mon ikke kulkraft i industrialiseringens barndom var lige så omdiskuteret som sidenhen atomkraft og nu megastore vindmøller.

Eller som udtrykt af Laila Zwisler: ”Der var altid noget, vi ikke var forberedt på. Men vi har prøvet det hele før.”

For en inkarneret løbehjulshader var der mange velovervejede ord i Deadline-diskussionen onsdag aften. Og selvom det selvfølgelig er skræmmende med 293 tilskadekomne i 2019, så er det nok naivt at forestille sig, at det lige om lidt er slut med de tusindvis af løbehjul, som allerede nu er til rådighed.

Næste skridt bliver naturligvis regulering. I København bliver der lagt loft over antallet, og i andre byer begrænses hastigheden på fortove og pladser. Snart finder løbehjulskørerne ud af, at de skal tilpasse sig trafikrytmen på for eksempel cykelstierne – hvor jo også en del cyklister selv har en masse at lære…

Og det, der er ”utilsigtede effekter” for nogle, er for andre en række nye muligheder. Som en yngre løbehjulsbruger – nok cirka midt i 30’erne – udtrykte det i DR 2-udsendelsen: ”Det er fedt, at der er andre måder at komme rundt på end med metro, bus eller cykel.”

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet ”Mennesker og medier”.