Elevplaner er spild af tid og penge

FOLKESKOLEN Ud over at være rent tidsspilde resulterer elevplanerne også i forringet undervisning og et øget stressniveau hos lærerne

NU BURDE DET snart stå lysende klart også for undervisningsminister Bertel Haarder (V): Elevplaner virker ikke efter hensigten. Ny undersøgelse viser, at der ikke er skyggen af beviser for, at elevplaner højner indlæringer tværtimod spilder de omstridte elevplaner snarere lærernes tid.

Tidligere forsøg med elevplaner har vist, at de kan fungere til at hjælpe børn med indlæringsvanskeligheder, men intet dokumenterer, at de har nogen effekt i forhold til normalt fungerende børn.

Den pædagogiske tænketank Sophia, der står bag undersøgelsen, peger på, at succes med elevplaner kræver grundig forberedelse af lærere, elever og forældre, så alle er inddraget i, hvad der er idéen bag dem.

MEN ELEVPLANERNE blev gennemført uden overhovedet at overveje konsekvenserne for lærernes arbejdsbyrde. Det er helt groteske arbejdsvilkår, man byder lærerne. Vi kender eksempler på lærere, der skal udarbejde 250 elevplaner pr. skoleår så kan man jo ikke undre sig over, at mange skoler benytter sig af indholdsløse afkrydsningsskemaer med smileys og så videre, når elevplanerne skal laves. Udfyldelsen af elevplaner er under alle omstændigheder en kæmpe tidsrøver. Og tiden går altså fra lærerens vigtigste opgave: undervisning og samvær med børnene. Ud over at være rent tidsspilde resulterer elevplanerne derfor også i forringet undervisning og et øget stressniveau hos lærerne.

Elevplanerne er jo heller ikke et projekt, som lærerne har været inddraget i. Tværtimod er de blevet påtvunget lærerne, ligesom det gjorde sig gældende med de nationale test.

Det kan derfor ikke undre, at lærerne primært opfatter både elevplaner og de nationale test som unødvendige kontroltiltag med stort bureaukrati til følge. Den underliggende mistillid til lærerens faglighed virker jo heller ikke just befordrende for lærernes velvilje.

Og nu har vi så oven i købet fået bekræftet, at elevplaner hverken højner indlæringen eller kommer normalt fungerende børn til gode. Der er derfor god grund til at stoppe dette tåbelige ressourcespild nu.

SF går ind for, at man i langt højere grad målretter ekstra ressourcer til de børn, der faktisk har brug for det frem for at bruge oceaner af tid og ressourcer på nytteløse elevplaner. SF foreslår derfor også, at brug af nationale test og elevplaner skal være frivillig for den enkelte skole.

Pernille Vigsø Bagge er MF for SF og partiets uddannelsesordfører