IPads skyder børnehaver i sænk

Medmindre vi vil skabe en fremtid med egoisme eller autisme som ønskede adfærdstræk, bør alle daginstitutions-pædagoger og forvaltninger stille sig kritiske over for brug af iPad i det pædagogiske arbejde, skriver daginstitutionsleder Stine Kart Skytte

IPads kan ikke fungere som en erstatning for læring eller opmærksomhed fra voksne, skriver daginstitutionsleder
IPads kan ikke fungere som en erstatning for læring eller opmærksomhed fra voksne, skriver daginstitutionsleder.

DEN DIGITALE BØLGE har i den grad ramt daginstitutionerne. Bølgen skaber store udfordringer, men selve problemet ligger ikke i det digitale, men i en enorm kvalitetsforskel i de danske daginstitutioner.

Såfremt en lavkvalitetsbørnehave implementerer iPad-pædagogik, er der stor risiko for at iPad'en bruges helt ukritisk. Så medmindre vi vil skabe en fremtid med egoisme eller autisme som ønskede adfærdstræk, bør alle daginstitutionspædagoger og forvaltninger stille sig kritiske over for brug af iPad i det pædagogiske arbejde på nul-seksårsområdet.

De københavnske daginstitutioner har ligefrem fået til opdrag fra forvaltningen at implementere lærerig iPad-pædagogik. Der foreligger dog ikke nogen faglig argumentation for, at denne skærmpædagogik er mere fordrende for småbørns udvikling end brug af andre redskaber. Fortalere for pædagogisk it, som det humoristisk nok kaldes, er aldrig folk med en stærk pædagogisk teoretisk profil. Derfor forholder disse fortalere sig ikke til, at den relationelle og virkelige verden er den alt-afgørende læringsarena for et barn under seks år. IPad'en hyldes derimod ukritisk som et kvalitativt pædagogisk redskab.

IPads kan ikke fungere som en kvalitativ erstatning for relationel interaktion eller opmærksomhedslæring, når vi taler om børn under seks år. Det er nok ikke skadeligt, at lille Sofie spiller lidt, mens mor laver mad, eller i bilen på vej til farmor. Men det er en skadelig tankegang for pædagogfaget, at vi inviterer en digital underholdningskultur ukritisk indenfor uden omtanke for, hvad vi værdisætter.

Den dygtige pædagog i en højkvalitetsinstitution kan fint bruge en iPad som redskab til at opnå læring for et barn, men iPad'en har ingen pædagogisk værdi i sig selv. Den er ikke mere værdifuld end en guitar, en bog eller regnvejr. Det er den dygtige pædagog, med autenticitet, der skaber pædagogikken.

SOM LEDER I EN københavnsk daginstitution har jeg valgt at sætte børnenes iPad uden for døren - lige ved siden af forældreintra. Selvom jeg fra forvaltningen er blevet belært om, hvor effektiviserende og tidsbesparende det er at bruge intranet til at kommunikere med forældrene. Men vi skal ikke stile mod at effektivisere forældresamarbejdet i daginstitutionerne. Et forældreintra hører til i skolen, hvor børnene er store, og hvor kontakten mellem lærer og forældre er mere sparsom. En daginstitution er en ramme, hvor hjemmets kærlighed og pædagogens professionelle omsorg for barnet mødes, koordineres og samstemmes, så det skaber optimale betingelser for det lille barn.

Anne Bek, der er pædagogstuderende på sidste semester, ser på de digitale tendenser med bekymring:

”Jeg frygter, at den stigende digitalisering i de danske dagtilbud vil bremse vores tradition for at have et tæt, respektfuldt og direkte samarbejde mellem forældre og pædagoger. Ved indføring af intranet i dagtilbud mister vi det unikke og uvurderlige i vuggestuen og børnehaven, nemlig garderobesnakken. Dette uformelle møde to gange dagligt giver forældre og pædagoger en gensidig forståelse af barnets hverdag, samt øget indsigt i barnets trivsel og udvikling.”

VI SKAL altså ikke tilstræbe, at hjemmet og pædagogen mailer sammen, fordi det fra bureaukratisk hold kan fremstå som værende effektivt. Vi skal tilstræbe en nærhed mellem hjem og institution.

I en tid, hvor pædagogerne tilsyneladende er lidt pressede på tid, daginstitutionslederne lidt pressede på kompetencer og forvaltningerne lidt pressede på at finde det rette fokus, må forældrene træde til og hjælpe skuden på rette vej.

Jeg opfordrer derfor til, at forældre stiller krav, som ikke taler det digitales sprog. Jeg er selv mor til en fireårig dreng i en børnehave af meget høj kvalitet, og jeg er leder i en daginstitution, hvor vi tilstræber samme høje kvalitet. Kvalitet i dagtilbud er svært at kategorisere, men en ting er sikkert: Det kommer ikke gennem noget digitalt. Det skabes mellem mennesker.

Stine Kart Skytte, daginstitutionsleder, Nørregårdsvej 311, Rødovre