En ny antisemitisme er på vej frem i Tyskland

Længe har man ikke villet beskæftige sig med den muslimske antisemitisme i Tyskland, fordi tyskerne selv bærer på deres historiske skyld og ikke vil pege fingre. Men de daglige episoder i skoler med indvandrerelever gør det vanskeligt at ignorere problemet

Jødehadet i Tyskland kommer også gennem indvandring og gennem det had til Israel, som piskes op i den muslimske verden, mener formanden for Forbunds dagen i Tyskland, Wolfgang Schäuble (CDU). –
Jødehadet i Tyskland kommer også gennem indvandring og gennem det had til Israel, som piskes op i den muslimske verden, mener formanden for Forbunds dagen i Tyskland, Wolfgang Schäuble (CDU). – . Foto: Jose Luis Magana/AP/Ritzau Scanpix.

DEBATTEN OM JØDEHAD i Tyskland fylder stedse mere i avisernes spalter. Et indlæg falder med vægt, for det kommer fra en betydningsfuld, men ellers meget forsigtig mand: tidligere finansminister og nu formand for Forbundsdagen, Wolfgang Schäuble (CDU).

Han sætter navn på årsagen til jødehadets vækst. Den kommer, siger Schäuble i Frankfurter Allgemeine Zeitung, ”også gennem indvandring og gennem det had til Israel, som piskes op i den muslimske verden”.

Det har længe været god tone at fastholde, at antisemitismen altovervejende kom fra det yderste tyske højre.

”For de frie samfund er det en stor opgave, når de skal hævde deres tilkæmpede tolerance og religionsfrihed samtidig med den hurtige forandring og den vældige indvandring,” fortsætter Schäuble. Han kalder situationen ”den store belastningstest for de vestlige demokratier”.

Schäuble tager udgangspunkt i en nylig episode, hvor en jødisk pige på en folkeskole i Berlin blev angrebet af muslimske elever, ”fordi hun ikke tror på Allah”.

Avisen Die Welt bringer en række andre eksempler på antisemitiske episoder på tyske skoler. Jødiske gymnasiaster i Düsseldorf måtte høre på bemærkninger som ”jøder forgifter palæstinensernes vand” og ”ærgerligt, at Hitler ikke fik gasset jer”. Eller de blev spurgt, om ”jøder stadig slagter kristne ved jeres påskefejring”.

På en realskole i Berlin-Wedding mundede en diskussion i kantinen om mellemøstkonflikten ud i tilråb til en jødisk elev på skolen:

”Man burde skære hovederne af jer.” En pige råbte: ” Wallah (jeg sværger, red.), Hitler var god, for han slog jøderne ihjel”.

Længe har man ikke villet beskæftige sig med den muslimske antisemitisme i Tyskland, fordi tyskerne selv bærer på deres historiske skyld og ikke vil pege fingre. Og fordi debatklimaet generelt har været præget af politisk korrekte regelsæt. Men de daglige episoder i skoler med indvandrerelever gør det vanskeligt at ignorere problemet.

Det er svært at sige noget akkurat om dets omfang, for man står uden megen statistik eller forskning i fænomenet, fortæller Die Welt. Fortielse og berøringsangst har også præget politiets talsmænd og forskerne.

Der er dog for nylig kommet to større analyser af jødehad på tysk internet. De identificerer begge en strømning, som de kalder ”den nye antisemitisme”, som ikke stammer fra en tysk højrefløj, men fra derboende muslimer. Og fra venstrefløjen.

”Den forholder sig til staten israel, er muslimsk domineret, særlig kraftig i storbyerne og er i reglen mere direkte, aggressiv og følelsesladet end den ofte noget duknakkede, klassiske mainstream-antisemitisme.”

Formanden for Det Jødiske Centralråd i Tyskland, Josef Schuster, har også bemærket, at ”den nye antisemitisme” er sammensat af både det muslimske og det venstreorienterede jødehad. Det sidste er ofte palæstinensisk inspireret og tæller en organisation til boykot af israelske varer. Hertil kommer også en række kirkelige grupper.

Lederen af den ene internetundersøgelse mener, at fremkomsten af disse sidste viser, hvordan ”tærsklen de senere år er sunket drastisk, og tabuiseringen af fjendtlighed mod jøder er under opløsning”.

Analyserer man den nye antisemitismes sproglige mønstre, er den dog slet ikke så ny, men trækker på de kendte, gamle stereotyper: Jøderne er gerrige, snu og bedrageriske og ønsker verdensherredømmet. Israel dæmoniseres og siges at ville ”slagte” palæstinenserne. Ofte sammenlignes landet med Nazityskland.

Mange jødiske menigheder i Tyskland er opskræmte. De må høre AfD-medlem af den baden-württembergske landdag Wolfgang Gedeon kalde jøderne for ”det kristelige aftenlands indre fjende” og partiets formand i Thüringen, Björn Höcke, kritisere eksistensen af et holocaustmindesmærke i Berlin. Men langt mere frygter de den nye antisemitisme fra muslimer i Tyskland, skriver Die Welt.

Det er også den, man taler om, når tyske jøder indbyrdes drøfter hverdagens sproglige krænkelser eller fysiske overgreb.

Die Welt anfører flere eksempler: en 20-årig med kippa bliver angrebet af tre unge i Kölns undergrundstog. En yemenitisk studerende på et kursus i Berlin sender en video til en jødisk medstuderende, hvor en mand hetzer mod jøder og hylder Hitler.

I det hele taget er skoler og højere uddannelsesinstitutioner blevet brændpunker for den nye antisemitisme i Tyskland – fra en skinhenrettelse på en realskole i Berlin-Friedenau til dødstrusler og jødefjendtlige optøjer på en folkeskole i Berlin-Tempelhof. Og mange jødiske forældre i Berlin er begyndt at tage deres børn ud af de offentlige skoler.

Politologen Bassam Tibi påpeger, at familierne i de arabiske lande ofte socialiserer deres børn til at foragte jøder. Og Josef Schuster fra Centralrådet bemærker: ”De, der er vokset op med et fjendebillede, lægger det ikke til side, fordi de rejser over en grænse.”

Anders Raahauge er kulturjournalist, sognepræst og medlem af Det Etiske Råd. I Kiosken samler han hver uge op på og kommenterer den internationale værdi- og religionsdebat.