En tro og klog forvalter

”Hvem er da den tro og kloge forvalter, som af sin herre bliver sat til at give hans tjenestefolk mad i rette tid?” Lukasevangeliet 12, 40

”Vi forventer af dig, at du på alle måder er bundhæderlig i din tjeneste”. Sådan lød det, da en kristen læge fik overdraget en vigtig, ansvarsfuld stilling.

Det er den forventning, som er naturlig, når det drejer sig om en kristen. Vist skal vi på ingen måde gøre os fortjent til frelse og evigt liv. Den fortjeneste tilhører alene Jesus Kristus. Alene han gør os fortjent til frelse og evigt liv. Men for den, som tager imod den gave, som troen er, medfører det et kald til at være en tro og klog forvalter, som af sin herre bliver sat til at give tjenestefolkene mad i rette tid.

Alt for ofte var der situationer, som pegede i en anden retning, og det er sørgeligt, når det sker. Med store typer skriver aviserne om mennesker, der på den ene eller anden måde kom på afveje. Den slags har vi desværre af og til været vidner til. På den måde kommer tjenesten i vanry, siger apostlen Paulus, og det er en ulykke, fordi mennesker så får et påskud til at sige nej tak til budskabet om Jesus Kristus.

En tro og klog forvalter – hvad vil det så sige?

Ja, det er ikke syndfrihed, det drejer sig om. En ældre mand kom en dag til at dele togkupé med en yngre mand, som gik ind for den slags og ville læse højt af Bibelen for at understrege sagen. ”Svar mig nu lige på et enkelt spørgsmål, inden du kommer for godt i gang”, sagde den ældre. ”Når du nu taler om din syndfrihed, er det så noget, din kone kan mærke?”

Da gik samtalen i kupeen i stå.

Nej, den tro og kloge forvalter er ikke den, der ser sig selv i spejlet som den rene og perfekte, men den, som er optaget af Jesus Kristus.

En stol er optaget, når nogen sidder på den. Er du døbt til at tilhøre Jesus Kristus, er det ham, der skal have pladsen i dit liv som frelser og forsoner. Du er helliget Herren, og det er det, som skal fylde din gerning, så det kan mærkes. Intet er faktisk mere vigtigt!

Frede Møller er pastor emeritus

"Ordet" er Kristeligt Dagblads daglige bibelrefleksion.