Erasmus Montanus er vores nationalfortælling om, hvordan debatten kører af sporet

Holbergs komedie om den selvbevidste student Erasmus Montanus bliver i år både opsat i Aarhus og Rønne. Den kan ses som en aktuel historie om, hvordan debatten hurtigt kan køre af sporet, når vor tids Erasmus Montanus’er bliver for selvbevidste

Titelfiguren i Holbergs ”Erasmus Montanus”, som netop spiller for fulde huse i Aarhus, serverer sandheden på så arrogant facon, at han støder alle fra sig. Også derfor er han en oplagt kommentar til nutidens konflikt mellem folk og elite, mener både instruktør og teaterforsker. –
Titelfiguren i Holbergs ”Erasmus Montanus”, som netop spiller for fulde huse i Aarhus, serverer sandheden på så arrogant facon, at han støder alle fra sig. Også derfor er han en oplagt kommentar til nutidens konflikt mellem folk og elite, mener både instruktør og teaterforsker. – . Foto: Emilia Therese.

HOLBERG HAVDE FAT I en holdbar historie, da han for næsten 300 år siden – i 1723 – satte sig ved sin skrivepult for at skrive komedien om den unge mand Rasmus Berg, der bliver så belæst og opblæst af at læse latin i byen, at han vender hjem til sine stolte forældre med et nyt, latinsk navn, som han insisterer på at blive tiltalt med: Erasmus Montanus.

Sådan møder Erasmus Montanus fra begyndelsen sin hjemegn med arrogance, så da han hånende forklarer folk derhjemme, at Jorden skam ikke er flad, men rund, vil ingen lytte på ham. Og debatterne med den lokale ”kloge mand” Per Degn, som viser sig slet ikke at kunne latin, løber helt af sporet. For selvom Erasmus Montanus har ret, serverer han sandheden på en så arrogant facon, at han støder alle fra sig.

”Man kan sige, at det mere er hans debatstil end hans budskab, der er problemet. For Erasmus Montanus’ ulykke er, at ingen lytter til hans argumenter, fordi hans arrogance står i vejen,” siger instruktøren og teaterdirektøren Jens Svane Boutrup, der selv sætter forestillingen op til sommer på Rønne Theater.

Holberg og ”Erasmus Montanus” hitter for tiden også på Aarhus Teater, mens Folketeatret i København viser ”Den politiske kandestøber”. Men især ”Eramus Montamus” er oplagt at sætte op i øjeblikket, mener forfatteren og teaterforskeren Bent Holm:

”’Erasmus Montanus’ er en genial tekst at sætte på plakaten netop nu som kommentar til det, der foregår på den store scene, hvor eliten støder sammen med den brede befolkning. Det ser vi jo både med Trump og Le Pen i øjeblikket. Og her er en tekst, der netop handler om mødet mellem det elitære og en befolkning, der føler sig overset, så det er et fuldstændig overbevisende tekstvalg netop nu, hvor man med en vis ret kan sige, at elitens arrogance har banet vejen for populismen rundt omkring i verden,” siger Bent Holm, der kalder komedien både knivskarp og kompleks:

”På den ene side har Erasmus Montanus ret, men på en anden side har han ikke ret til at have ret, fordi han opfører sig som en arrogant, nedladende og belærende person uden respekt for de mennesker, han forholder sig til. Og først og fremmest uden forståelse for den materielle verden. Det er derfor, lokalbefolkningen mister respekten for ham. For i begyndelsen virker han overbevisende på dem. Forældrene beundrer ham i første omgang, men så vender de sig imod ham, da de synes, han bliver for meget. Men han står stadig åben for fortolkning. Man kan tolke ham som en opblæst nar, som fortjener at blive straffet, men man kan også se ham som martyr for sandheden.”

Det er grundspørgsmålet i ”Erasmus Montanus”, der har splittet publikum fra begyndelsen. H.C. Andersen syntes, at Erasmus Montanus var en latterlig figur, mens Søren Kierkegaard syntes, han var en sand helt, fordi han heroisk holdt fast i sandheden, selvom det gjorde ham upopulær blandt de jævne folk på hans hjemegn.

”Det er de to grundfortolkninger, som man stadig kan møde Erasmus Montanus med. Er han en selvoptaget klovn, fordi han kommer hjem og fører sig frem? Eller er det dem derhjemme, der er nogle idioter, fordi de holder ham nede på deres niveau, som beviseligt er forkert. På Holbergs tid vidste man jo også godt, at Jorden ikke er flad. Men jeg tror i virkeligheden, at jeg hælder til at mene, at der ikke er nogen vindere i komedien. Alle har noget på hinanden,” siger Jens Svane Boutrup og fortsætter:

”Erasmus har ret i, at Jorden ikke er flad, men han er selv med til at gøre diskussion flad ved at være så arrogant. Og i virkeligheden viser forestillingen også et klassisk generationssammenstød. For unge mennesker har jo altid forkastet deres forældres verdensbillede. I dag ville det måske bare svare til de unge, der tager på Forfatterskolen for at skrive romaner om, hvor forfærdelig deres hjemstavn er. Og sådan er komedien også historien om sammenstødet mellem by og land og højt- og lavuddannede, der hurtigt kommer til at tale forbi hinanden. Sådan er det jo også i det store verdensbillede, hvor den såkaldte elite opfører sig lidt som Erasmus Montanus mod mere jævne folk, der ikke kan lide at blive betragtet som dumme. Og så har vi balladen.”

SÅDAN KAN MAN OGSÅ fortolke Erasmus Montanus ind i vor tids debatkultur, hvor det er blevet normalt at håne modparten ved at fremstille ham eller hende som dum. Og sådan kan man måske for eksempel betragte værten Trevor Noah på ”The Daily Show” som vor tids Erasmus Montanus.

Ofte peger han på det, han mener, er sandheden. Og han tror sikkert selv, at han viser verden klart i en postfaktuel fake news -tid. For gang på gang viser han klip, der udstiller republikanere som latterlige løgnere. Men han overbeviser næppe en eneste Trump-vælger ved at udskamme og latterliggøre Trump som en anden Per Degn, så der ikke er plads til, at folk kan danne deres egen holdning. Og så føles det måske ikke blot, som om tv-værten håner Trump, men alle dem, der ikke tænker helt som en tv-vært fra New York, der har ”råd til at stemme demokratisk”. For debatter ender ofte skævt, hvis man på forhånd understreger, at modparten er dum. Og hvem er så den dumme? Det er den slags spørgsmål, som Holberg stadig kan få os til at tænke over. Og det gør han tilsyneladende mindst lige så godt som moderne politisk satire.