Et kig ind i lønkammeret

”Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige.”

Matthæusevangeliet 11, 25

Som ung præst i Nexø på Bornholm var jeg af og til med til bedemøder i Evangelisk Luthersk Missionsforening. Det foregik meget liturgisk. På skift rejste mændene sig, læste et stykke fra Bibelen og bad en bøn.

40 år efter kan jeg stadig høre nogle af disse ældre mænd bede. Det var betagende at få sådan et kig ind i deres lønkammer, og jeg er taknemmelig for, at jeg i sin tid fik lov til at opleve det.

I søndags fik vi et sådant kig ind i lønkammeret hos vor Herre Jesus Kristus. Læser vi ordene i deres sammenhæng, ser vi, at Jesus netop havde talt alvorsord til Galilæas byer, hvor de fleste af hans mægtige gerninger var sket. Det havde dog ikke ført til omvendelse. Var noget tilsvarende sket andre steder, havde det helt anderledes fået konsekvenser, sagde han. Der er noget, som er skjult for vise og forstandige, men åbenbaret for umyndige, sagde Jesus.

Et barn var med sine forældre i kirke, hvor der var nadver. Ved siden af stod kordegnen, som åbenbart ikke havde tænkt sig at deltage. Prompte gik den lille hen til ham, og så lød det med høj røst: ”Skal du ikke have Jesu blod i dag?”.

Hvordan kordegnen klarede den situation, ved jeg ikke, men mon ikke det gav stof til eftertanke, at en af de umyndige havde set og forstået noget, som var skjult for ham?

Og sådan er det jo for mange af denne verdens vise og forstandige.

”Jeg vil slet ikke have, at der er nogen Himmel,” var der én, der engang sagde. Men det har nu altid været dumt at lukke øjnene for virkeligheden! Kommer jeg ind til storbyen, kan det godt være irriterende med de mange lyskurve, men tror jeg, at jeg kommer hurtigere frem ved at lukke øjnene, vil virkeligheden snart vise mig noget andet.

Men hvad er det dog, som er skjult for de vise og forstandige, men som umyndige kan se?

Jamen, det er jo, at frelsen kun findes ét sted, nemlig hos frelseren, der siger: ”Kom til mig.”

Frede Møller er pastor emeritus.

"Ordet" er Kristeligt Dagblads daglige bibelrefleksion.