Etikkens Retina display

etisk set

RETINA DISPLAY er det, mange stræber efter i dag. Betegnelsen dækker over de nyeste skærme, som anvendes i mobiltelefoner, tablets og de bedste computere. Skærmen er helt fantastisk og giver os et krystalklart billede, som vi drages af.

Vi er fascinerede jeg er fascineret. Det er gennem denne skærm, at vi kommunikerer, agerer og reagerer. Det er gennem disse skærme, at vi altid er tæt på, selvom vi er langt væk. Men måske glemmer vi, at vi samtidig kommer langt væk, når vi er tæt på.

Den vigtigste skærm er du og jeg. Det er her, al etik opstår. Etik angår vores optik og dermed vores menneskesyn. Arbejdet med etik består derfor i, at vi pudser de briller, vi ikke kan tage af. Med disse briller får vi et blik for den anden, der langt overgår Retina display.

Det, som et andet menneske viser, er en skærm eller et ansigt, hvorigennem vi afstemmer rigtigt og forkert og godt og ondt. Ser vi den anden, ser vi et menneske, der ikke kan kategoriseres eller rubriceres, men som blot kræver dette ene, at være et menneske. Menneskeligheden ligger derfor i øjnene, der ser.

Men alt for ofte ser vi ikke mennesket, men udelukkende digitale repræsentationer af dette menneske. Mange siger, at de arbejder med mennesker. Men i realiteten er det ofte mere informationsarbejde og mindre menneskearbejde.

Virkeligheden reduceres til information, som ikke kan rumme, hvordan mennesket indvirker på mig. Før mødte vi hinanden på baggrund af information. I dag møder vi hinanden som information. Dette gælder især i det danske social- og sundhedsvæsen, hvor der reageres hurtigt på den ældres hjertestop, men sent på den fyldte ble. Førstehjælpen kan systematiseres og effektiveres, men næstehjælpen er menneskeligt set uerstattelig.

Præmissen for at gøre ondt er sædvanligvis, at vi skærmes eller afskærmes. Som bekendt er det lettest at kaste bomben på afstand. Skal der ske en menneskelig henrettelse, skal bøddel eller offer skærmes med en hætte, tidsmæssig eller med fysisk afstand, ellers kan henrettelsen ikke finde sted. I dag skærmes vi meget direkte med en elektronisk skærm, som på de sociale medier skaber en offentlig henrettelsesplads.

Ser vi modsat det andet menneske, ser vi til gengæld en skærm, der giver mig et ansvar. Der bliver lagt an til et etisk svar. Hvad bør jeg gøre? Den direkte relation skaber således en etisk relation i modsætning til fraværet og distancen, hvor mennesket let vil kunne indplaceres som en udgift, belastning, omkostning og så videre.

Ønsker vi derfor at arbejde med etik i Danmark, bør vi prioritere den menneskelige kontakt og det menneskelige skøn. En prioritering af den menneskelige skærm frem for skærmen med mennesker.

Etisk set bliver skrevet på skift af tidligere formand for Det Etiske Råd Erling Tiedemann, højskoleforstander og medlem af Det Etiske Råd Jørgen Carlsen, lektor og formand for Det Etiske Råd Jacob Birkler, universitetslektor i etik og teknologi Klavs Birkholm og formand for Hospice Forum Danmark Tove Videbæk