Prøv avisen
Mediekommentar

Facebook som globalt forsamlingshus

Som en modreaktion efter TV 2-serien ”På røven i Nakskov” blev Facebook-gruppen Lolland-Falster Lovestorm oprettet og fik hurtigt 22.000 medlemmer. – Foto: Gruppens Facebook-profil

Facebook er blevet et moderne globalt forsamlingshus - og dermed en styrkelse af vores handlemuligheder som borgere i et demokratisk samfund, skriver Kurt Strand

ALENE TITLEN signalerede, at det ikke var en positivt ladet fortælling på TV 2 i 2015: ”På røven i Nakskov”, en dokumentarserie om syv familiers liv på det yderste Lolland. Men også en serie, som ikke ligefrem satte gang i hussalget i et område af Danmark, hvor ejendomsmæglerskiltene står tættere end de fleste andre steder.

Til gengæld fremprovokerede serien en modbevægelse, og snart kunne Facebook-gruppen Lolland-Falster Lovestorm mønstre 22.000 medlemmer, der ville vise resten af Danmark, at de to øer syd for Sjælland var andet og mere end socialt armod, fifleri og faldefærdige rønner.

Hvordan lovestormen med brug af det ofte udskældte Facebook har fået skabt en anden opfattelse end den stereotype af Falster og Lolland, er omdrejningspunkt i en ny bog, ”Lovestormen”, som blev lanceret fredag eftermiddag på Café SnikSnak i Nykøbing Falster. Bogen fortæller ikke bare historien om oprøret mod især de landsdækkende mediers billede af det såkaldte Udkantsdanmark, men også hvordan sociale medier aktivt kan bruges til at skabe opmærksomhed om et budskab.

Erfaringerne fra Lolland-Falster Lovestorm ligner dem, som også Venligboerne – en oprindelig vendsysselsk bevægelse – har med brug af Facebook. I Hjørring lykkedes det i slutningen af 2014 sygeplejerske og frivillig på det lokale asylcenter Merete Bonde Pilgaard at få over 2000 medlemmer i sin Facebook-gruppe på få dage. Udgangspunktet var dels bekymring over de mange flygtninge, som var kommet til byen, dels et ønske om at ”at gøre noget”, så de nytilkomne kunne føle sig velkomne.

Facebook blev brugt til at skabe opmærksomhed, få interesserede trommet sammen til møder og til at udveksle erfaringer og idéer med hinanden. Det sociale medie blev på den måde afgørende for Venligboernes succes og ikke mindst spredning til en lang række andre byer. Og trods splittelse og uenigheder er bevægelsen fortsat engageret i flygtningearbejde flere steder i landet.

Eksemplerne viser, hvordan Facebook kan være unik som distributions- og debatkanal. Senest har den kun tre år gamle miljøbevægelse Plastic Change medvirket til at skabe global opmærksomhed om den omfattende og voksende plastikforurening i havene. En 36 sekunder lang tegnefilm er vist over 42 millioner gange i løbet af få uger på Facebook.

Filmen fortæller om en mand, som fra sin magelige liggestol på en strand ikke orker at gå hen til nærmeste skraldespand og derfor smider et stykke ispapir fra sig… Det skulle han ikke have gjort, for et par sekunder senere rejser en vred kong Neptun sig i tsunamibølge fra havet og belærer manden om konsekvenserne af hans dovenskab.

Budskabet er nemt at forstå, og ifølge Plastic Change-stifter og biolog Henrik Beha Pedersen er det i sig selv en vigtig nøgle til spredning og succes på Facebook – og derfra videre til klassiske nyhedsmedier.

På den måde bliver Facebook et moderne globalt forsamlingshus. Plus en styrkelse af vores handlemuligheder som borgere i et demokratisk samfund.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af P1-programmet ”Mennesker og medier”.