Fjern kirkens urimelige privilegier

Ifølge formanden for ateistisk selskab, Stinus Lindgren, opnås sand trosfrihed først i et sekulært samfund, hvor ingen religion har fortrin, og hvor alle - inklusive manglen på religion - behandles ens

Ateister er faktisk slet ikke så slemme, som folk går og tror, skriver formanden for ateistisk selskab, Stinus Lindgreen
Ateister er faktisk slet ikke så slemme, som folk går og tror, skriver formanden for ateistisk selskab, Stinus Lindgreen. Foto: Arkivfoto.

I ferietiden, hvor jeg har taget et tiltrængt pusterum fra internet og e-mail, har sognepræst Eva Holmegaard Larsen skrevet et harmdirrende indlæg imod mig (den 12. juli). Det kalder på et svar, om end det kommer en anelse forsinket.
Det gennemgående tema er, at jeg er intolerant og snæversynet, og at ateister generelt er pubertære i deres protest. Lad mig kort forklare, hvorfor sognepræsten tager fejl.
For det første har jeg aldrig plæderet for forbud mod religion. Folk må tro på lige, hvad de vil, men jeg vil bare ikke være med til at betale gildet, ligesom jeg ikke vil have deres tro trukket ned over mig eller mine børn.
Jeg er ikke ude på at bekæmpe folkekirken og fjerne religion fra Danmark - jeg vil bare have begrænset kirkens indflydelse og privilegier. Sand trosfrihed opnås først i et sekulært samfund, hvor ingen religion har fortrin, og hvor alle - inklusive manglen på religion - behandles ens.
Det er mit mål, og hvis det skræmmer en person som Eva Holmegaard Larsen så meget, så har hun et noget andet syn på religionsfrihed og ikke mindst religionslighed end jeg. Men det er jo også nemt at snakke om at leve i fred og fordragelighed, når man sidder på flertallet og nyder godt af politisk og økonomisk støtte. Vi andre må kæmpe for vores rettigheder.

En grund til, at Eva Holmegaard Larsen med egne ord ikke kan se et problem i den nuværende ordning, er jo nok, at hun tilfældigvis tror på netop denne religion og endda arbejder inden for institutionen. Det må vel kaldes en interessekonflikt.
De problemer, jeg og andre påpeger, er jo netop ting, der kommer blandt andet vores sognepræster til gode. For selvfølgelig er jeg som ateist ikke ligeglad med ordningen, som Eva Holmegaard Larsen ellers mener, jeg burde være. Det er jo en lidt fjollet påstand: Det svarer til at mene, at en politisk aktiv socialist skulle være ligeglad med arbejdernes sag i Danmark. Religion som fænomen er vigtigt, og det er jo netop derfor, at jeg gerne ser religionens rolle nedtonet.
Derudover er det skam ikke kun folkekirken, vi er efter. Det er klart, at vi i Danmark har særligt fokus på netop denne institution, da det jo trods alt er den, der har de største privilegier, men vi er skam lige kritiske over for al overtro. For nylig har vi netop vedtaget en resolution om, at vi nu kan gå bredere ud og kritisere alle former for overtro og ikke kun den, der kaldes "religion".

Men folkekirken kræver lidt ekstra, da den jo netop har de privilegier, Eva Holmegaard Larsen ikke kan se et problem i: Et frodigt samarbejde mellem kirke og skole ser hun som noget positivt. Jeg ser det som noget stærkt problematisk, da jeg ikke mener, at forkyndende præster bør spille nogen som helst rolle i folkeskolen i et sekulært samfund. Jeg kan heller ikke se, hvad en "teologisk konsulent" kan bidrage med af nogen særlig værdi i et undervisningsmiljø.
Ligeledes med konfirmationsforberedelsen: Det er ikke i sig selv et problem, at unge mennesker vælger at blive religiøse - men det er et problem, når den religiøse træning ligger i skoletiden og ofte ses som en integreret del af undervisningsforløbet. Hvorfor ikke lægge det om eftermiddagen eller i weekenden ligesom alle mulige andre fritidsaktiviteter?
Jeg betaler ganske rigtigt ikke kirkeskat, men det betyder jo ikke, at jeg kan slippe for at finansiere en religion, jeg ikke tilhører. Når jeg betaler min almindelige skat, er jeg som alle andre borgere i dette land for eksempel med til delvist at betale Eva Holmegaard Larsens løn, ligesom biskopperne er 100 procent aflønnet af staten. Det er bare et af de mange urimelige privilegier, kirken nyder godt af.

Hvorfor skal jeg, der ikke tror, eller en person, der tilhører en anden religion end den evangelisk-lutherske, være med til at betale for forkyndelsen af denne specifikke form for kristendom? I Ateistisk Selskab har vi argumenteret for en omlægning af systemet, således at forkyndelse, og hvad dertil hører, skal finansieres fuldt ud af kirkeskatten, mens vedligehold af bevaringsværdige kirker bør være statens opgave på lige fod med gravhøje og herregårde. Vi er faktisk slet ikke så slemme, som folk går og tror. Så, kære Eva, der er ingen grund til at blive så vred.

Stinus Lindgreen
formand for Ateistisk Selskab
Lyngby Kirkestræde 6A
Kongens Lyngby