Prøv avisen

Folkekirkens logo er og bliver en succes

"En pris på 5454 kroner pr. sogn. Det er ikke dyrt! Tænk på, hvad det ville koste at få udviklet et lokalt logo hvert sted," skriver debattør om ibrugtagelsen af folkekirkens nye logo

KOMMUNIKATIONSKONSULENT Lotte Hansen udråber i Kristeligt Dagblad den 3. september 2013 folkekirkens logo til at være en fiasko. Intet kunne være mere forkert. Logoet er flot og har kun høstet ros fra alle sider.

Anken i Kristeligt Dagblad går på, at kun 10 procent af sognene i Danmark bruger logoet. Derfor har man ikke fået nok for de 1,2 millioner kroner, logoet har kostet.

Til det er der det at sige, at vi stadig er ved at udrulle logoet. En grafisk værktøjskasse er lanceret, og i efteråret afholdes der roadshows i alle landets stifter i brugen af denne. Vi er altså på vej. Ting tager som bekendt tid i folkekirken.

Lotte Hansens sammenligning med en topstyret virksomhed viser blot, hvor ringe indsigt hun har i folkekirkens natur.

LÆS OGSÅ:
Kun hvert 10. sogn bruger folkekirkens logo

I kirken har vi et udbygget lokalt selvstyre, der er med til at sikre en folkelig forankring. Det ville man risikere at sætte over styr, hvis man får en topstyret organisation, der kunne diktere, hvordan plakater og hjemmesider skal se ud i de enkelte sogne. Denne virkelighed har vi taget udgangspunkt i ved udarbejdelsen af logoet. Derfor har vi fået et flot logo af høj kvalitet, der afspejler mangfoldighed. Et logo, som folk har lyst til at bruge. Og med den nye værktøjskasse har de nu også et redskab til at gøre det. På den måde sejrer vi med kvalitet og ikke med tvang. Det er der en pointe i.

Til sidst det med pengene. Der er 2201 sogne i Danmark. Det vil sige, at 220 af dem bruger logoet, hvis Kristeligt Dagblads stikprøvekontrol står til troende. Dividerer man 1,2 millioner med de 220 sogne, giver det en pris på 5454 kroner pr. sogn. Det er ikke dyrt! Tænk på, hvad det ville koste at få udviklet et lokalt logo hvert sted. Stykprisen falder oven i købet, når flere og flere begynder at bruge logoet.

Så lad os glæde os over den stadigt voksende succes, som folkekirkens logo er og bliver.

Christian Roar Pedersen er sognepræst, mediekonsulent i Aalborg Stift og medlem af arbejdsgruppen om folkekirkens logo