Forklædt som kristne

MORMONISME: Josef Smith, mormonernes grundlægger, regnede selv mormonismen blandt de »kristne religioner«. Men Bibelen er ikke mormonernes grundlæggende bog. Det er »Mormons Bog«, selv om den er i modstrid med Bibelen

I nogen tid har der været skrevet i Kristeligt Dagblad om mormonernes »dåb for døde«. Jeg må give biskop Søren Lodberg Hvas ret, når han hævder, at det er åndelig svindel (den 16. marts). Men det har ingen væsentlig betydning, fordi intet forandres hverken her eller hisset ved »dåb for døde«. Derimod kan det undre mig, at denne debat ikke har afdækket, hvad det egentlig er, mormonerne tror på.

Mormonerne vil selv gerne regnes blandt »kristne religioner«. Men for det første er Bibelen ikke deres grundlæggende bog. De regner »Mormons Bog« for den vigtigste, selv om den er i modstrid med Bibelen, men de har også en række andre bøger (Den kostelige Perle samt Pagtens bog og Lærdommens bog), som sidestilles.

Den tyske teolog Rüdiger Haut siger det så stærkt: »Mormonismen har intet - absolut intet med kristendom at gøre, hvis man vel at mærke ved kristendom forstår de kristne kirkers tro op gennem tiderne som udtrykt i Lima-dokumentet og utallige andre teologiske værker. Ganske vist bruger mormonismen mange kristne udtryk, men den lægger helt andre betydninger i dem.« Så langt Rüdinger Haut, som har taget en licentiatgrad ved Aarhus Universitet, hvor han har forelæst i mormonernes sakramenteforståelse og specielt den mormonske dåb. Inklusive deres mærkværdige opfattelse af »dåb for døde« (1. Kor. 15,29).

Mormons bog er næppe en åbenbaring til Josef Smith (1805-44). Der er stærke indicier for, at dette er et falsum. Mormons Bog er en omskrivning af Salomon Spauldings (SS) romanmanuskript, som findes på Oberlin College i USA. Det er i stil med King James Bibelen, og cirka 18 procent er direkte citater derfra. SS studerede historie og arkæologi. Han fremkom med nogle hypoteser i romanform om Amerikas opståen, og hvordan det blev befolket.

En foredragsholder, Rigdon, rejste rundt, og mange genkendte senere hans foredrag som værende tæt på Mormons Bog. Rigdon, som var ven med Josef Smith, har da også indrømmet, at han gav manuskriptet til Josef Smith. Denne sad bag et forhæng og dikterede Mormons Bog efter »nogle guldplader med hieroglyffer, som han havde fundet i skoven«. Ingen andre måtte se pladerne, som var guddommelige. Det blev senere rettet til, at tre var udset til at se dem. Senere kom det frem, at de var set med troens øjne.

Mormonerne har også et stærkt gnostisk islæt i deres religion. For eksempel er store dele af deres religionsforståelse hemmelig, og den »åbenbares« kun for de indviede, hvilket afsløres i den amerikanske bog »The God Makers« af Dave Hunt og T.A. McMahon, hvor det bevises, at målet for mormonernes tro er, at de selv bliver »guder«! Altså ren afgudsdyrkelse - langt fra kristen forståelse.

Dog burde det ikke være noget nyt for mormonerne, at deres kirke intet har med kristendom at gøre, fordi deres grundforståelse af kristendommen er, at alle de bestående kirker er blevet fordærvet til næsten ukendelighed, så alle andre kirker slet ikke er kristne, de rummer højst en beskeden del af sandheden.

Mormonismen derimod skulle være genoprettelsen af den ideelle kirke, som Jesus Kristus selv grundlagde, mens han var på jorden. Det var den åbenbaring, Joseph Smith fik for 174 år siden, hvor han derefter blev fængslet og lynchet for flerkoneri og døde som 39-årig.

Mormonerne påstår, at deres kirke er den eneste sande kristne kirke, grundlagt på de åbenbaringer, som Joseph Smith fik i år 1830. Denne åbenbaring førte til en kirke som i opbygning, praksis, ritualer, hierarki og lære er den eneste sande kopi af »Jesu Kristi Kirke«, påstår de! Alene det postulat er nok til at afsløre, at det ikke er nogen sand kirke. Men tilbage til påstanden om, at det er en amerikansk religion.

Mormons Bog består af 15 selvstændige bøger. De indeholder sammenligninger imellem jødedom - kristendom og den nye sekt »mormonismen«, som afslører, at den, der grundlagde religionen, led af et mindreværds-kompleks i amerikansk kultur, som skulle tilgodeses ved den nye religion, som så skulle være et tilbud fra Amerika til hele verden!

Her er nogle eksempler fra mormonernes lære: 1) Amerika skulle være blevet befolket af jødiske emigranter, som kom i flere hold (nogle sejlede under vandet hele vejen til USA). 2) Kristus skulle have åbenbaret sig i Amerika efter sin opstandelse. 3) Når Kristus kommer igen, skal han komme til Amerika. 4) Da Kristus blev født, blev det en stund lyst på Betlehems mark, men ifølge Mormons Bog blev det i Amerika dagslyst hele natten. 5) Ved Kristi forklarelse blev disciplene forfærdede, men i Amerika strålede de som Jesus selv. 6) Da Jesus døde, blev det ifølge Bibelen mørke i tre timer i Jerusalem, men ifølge Mormons Bog blev det i Amerika mørke i tre dage, tilmed kunne ingen tænde ild i den tid. 7) Bibelen beretter om et jordskælv, da Jesus døde, men i Amerika var der jordskælv i tre timer, hvor 16 byer blev ødelagt, om vi da skal tro Mormons Bog. 8) Naturligvis fik Joseph Smith også større åbenbaringer end Moses, som kun så en brændende tornebusk. Joseph Smith så et lys så stort, at det nåede træernes top og oplyste skoven viden om. 9) Bibelen beretter, at Jesus udvalgte 12 apostle i Jødeland. De er alle døde. Alligevel tror mormonerne, at en af dem er udødelig, nemlig apostelen Johannes. 10) Men mormonerne tror også, at Jesus udvalgte 12 apostle i Amerika (naturligvis alle mormoner), hvoraf tre er udødelige!

Forsoningen er en af de grundlæggende teologiske sandheder, som mormonerne slet ikke forstår. I traktaten »Forsoningen - evangeliets første grundtrin« står der: »Den idé, at mennesket kan synde både imod Gud og mennesker for så siden gennem blot og bar tro på Kristi fortjeneste kan blive befriet fra alle følger af skyld, er en af de mange urimeligheder, som af mennesker er blevet indpodet på religionens træ.« Videre hedder det: »Tro alene frelser ikke. Den må efterfølges af gerninger. Tro og gerninger tilsammen bygger vejen til frelse både på jorden og i himlen.« Af deres 13 trossætninger er det kun den første, der stemmer overens med kristendommen, men den ophæves efterhånden, som de andre trossætninger kommer til.

Man kan ikke underkende, at mormonerne har et sundt liv og et godt fællesskab, og at de lægger stor vægt på fællesskab i familien, samt at alle unge medlemmer skal give et til to år som »missionærer«. Men det gør ikke deres lære mere sand.

H. K. Neerskov,

præst og forfatter,

Postboks 161,

Søborg