Forskning i dansk kultur dødsdømt

Populisme og fakturaer styrer universiteter, skriver Hans Hauge fra Århus Universitet

UNIVERSITETERNE ER "arnested for en fri og akademisk debat", skrev forskningsminister Helge Sander (V) i Kristeligt Dagblad i går. Han vil, at vi skal tage en åben og fordomsfri "værdidebat om, hvordan vi kan styrke forskningen i dansk kultur og historie som forudsætning for at møde det globale".

Ja, det kunne jo være spændende at få at vide, hvordan vi kan styrke den forskning i dansk kultur. Det er nemlig blevet næsten umuligt med de reformer, som er gennemført af Helge Sander, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og De Radikale.

Som eksempler på noget, han gerne vil støtte, nævnes Søren Kierkegaard Forskningscenteret, som blev oprettet før Helge Sander, samt Grundtvig Centeret, der nu findes på Det Teologisk Fakultet i Århus. Det ville være en glimrende idé at få flere af den slags forskningsprojekter. Interessant nok har begge centre først og fremmest med teologi at gøre og har ikke den danske vinkel på de to.

KUNNE MAN DA forestille sig lignende forskningsprojekter udgå fra de humanistiske fakulteter og fra institutterne for nordisk sprog og litteratur? Det ville jeg da ønske, kunne ske, men jeg kan love Helge Sander, at det vil aldrig ske.

For det første vil man ikke gøre noget, der kan støtte regeringens "nationalistiske" politik, som det er blevet udtrykt på mit institut. Der er således politisk modstand mod det. Dernæst er forskningen nu så topstyret, at det heller ikke kan lade sig gøre, for toppen ville aldrig godkende de udmærkede idéer, som Sander kommer med. Der er kun minimal forskningsfrihed.

Det er også sådan, at man stort set ikke må forske enkeltvis, men kun kollektivt. Og så kommer den sidste grund: Nu gennemføres på Det Humanistiske Fakultet i Århus endnu en revision af studierne. Det betyder endnu en reduktion af studiet af dansk kultur og især litteratur – og dermed bidrager universiteterne til at glemme "vort danske udgangspunkt", som Sander helst ikke vil glemme, men han har altså selv været den øverste arkitekt for reduktionen af undervisningen i dansk kultur.

HVORFOR GÅR DET sådan? Fordi undervisningen er brugerstyret, og forskningen er styret af fakturaen. Vi skal publicere noget, der giver point og dermed penge. Det skal helst ske på engelsk. Vi skal udbyde emner til de studerende, som ikke skal handle om dansk, men skal være "trendy" og tiltrækkende for så mange som muligt. Da undervisningen skal være forskningsbaseret, kan man reelt ikke forske i noget, som man ikke kan undervise i.

Tror Helge Sander, at der vil komme en masse studerende til et emne om Grundtvigs sangværk? Det ville blive nedlagt straks.

Der kan med andre ord kun undervises i populære emner, og det vil sige, at undervisningen styres af populisme. Hvis Helge Sander kan fortælle mig, hvordan i al verden jeg eller andre kan komme til at forske i det, som han ønsker, og som jeg er enig i, at man bør, da modtager jeg meget gerne et godt råd.

Hans Hauge,
lektor, dr.phil. på Nordisk Institut, Aarhus Universitet