Prøv avisen
Debat

Forstander for Kofoeds Skole: Lars Løkkes disruptionråd glemmer socialt udsatte

"På Kofoeds Skole hjælper vi blandt andet mennesker, som har ”slået sig” på arbejdsmarkedet. Det er mennesker, som er stressramte, har angst eller ligefrem har traumer efter arbejdsoplevelser." Arkivfoto. Foto: Niels Hougaard/Ritzau Foto

Alle skal høres i denne proces, som handler om samfundets fremtidige udfordringer. Også de socialt udsatte borgere skal inddrages. Desværre er de ikke repræsenteret i Disruptionrådet, skriver Robert Olsen

Vi har alle lært et nyt ord. Vi har lært at sige ”disruption”. Regeringen har nedsat et nødvendigt og vigtigt disruptionråd, der skal rådgive regeringen med de udfordringer (eller forstyrrelser), som ny teknologi, globalisering og nye økonomier giver os i det danske samfund. Men hvordan ser samfundet og arbejdsmarkedet ud, hvis man kigger bare nogle år frem i tiden?

En del danskere er allerede uden for arbejdsmarkedet, og en del af dem er socialt udsatte. Når man er socialt udsat, har man ét eller flere sociale problemer. Det kan være misbrug, psykisk sårbarhed, ptsd, stress med mere. Men socialt udsatte udfordres ikke blot af disse problematikker. De udfordres også af andre udviklinger, forstyrrelser eller disruptioner, som finder sted i den verden, socialt udsatte bevæger sig i.

Et eksempel på det er den digitalisering, som det offentlige gennemfører. Et andet eksempel er samlingen af ydelser i Udbetaling Danmark.

Begge eksempler betyder ændringer for socialt udsatte og for den sags skyld også for de ansatte, der arbejder med de udsatte.

Man udfordres til en læring, som man har svært ved, som man måske ikke forstår, som man ikke har adgang til (manglende netadgang), eller som er kompliceret og nærmest umulig at udfylde (prøv selv at udfylde en ansøgning om boligsikring, det er ikke nemt). Så rationel mainstream-teknologi kan allerede skabe problemer. De varme hænder forsvinder også. ”Socialdamen”, der også har de ”varme hænder”, en person, som de udsatte talte med, som så den udsatte, er blevet en upersonlig bankkontoudbetaling.

På Kofoeds Skole hjælper vi blandt andet mennesker, som har ”slået sig” på arbejdsmarkedet. Det er mennesker, som er stressramte, har angst eller ligefrem har traumer efter arbejdsoplevelser. I samfundet taler man om en stressepidemi. Måske er stress en af de ”disruptions”, som fremtidens arbejdsmarked indeholder, og som vi allerede er begyndt at se. Det er skidt for virksomhederne og samfundet, og det er rigtigt skidt for den enkelte.

Som en stressramt kvinde på Kofoeds Skole engang sagde til mig: ”Det tager to sekunder at ødelægge et hus, men det tager lang tid og er dyrt at genopbygge det.”

Det er helt essentielt, at ”alle kommer med”, som Lars Løkke Rasmussen (V) sagde, i den udvikling og den opmærksomhed, som en diskussion af disruption skaber.

Alle skal høres i denne proces, som handler om samfundets fremtidige udfordringer. Også de socialt udsatte borgere skal inddrages. Desværre er de ikke repræsenteret i Disruptionrådet.

Robert Olsen er forstander for Kofoeds Skole og medlem af Rådet for Socialt Udsatte.