Fransk manifest mod ny antisemitisme: Muslimer skal fordømme koranvers

Flere end 250 franske politikere og intellektuelle opfordrer med nyt manifest landets muslimer til at tage afstand fra antisemitiske vers i Koranen. Flere medier bakker op om synspunktet, mens stormoské i Paris kalder det en ”vanvittig og uretfærdig beskyldning”

”Antisemitisme angår ikke kun jøderne, det angår hele det franske samfund.” Sådan begynder det manifest ”mod den nye antisemitisme”, som lørdag blev offentliggjort i dagbladet Le Parisien, og som var underskrevet af flere end 250 franske intellektuelle, kunstnere og repræsentanter for både kristne, jødiske og muslimske trossamfund.

Deres land, skriver de, ”er blevet rammen om en morderisk antisemitisme. (...) På det seneste er 11 jøder blevet dræbt og nogle udsat for tortur af radikaliserede islamister, alene fordi de var jøder.” 50.000 jøder er flyttet fra de sociale boligbyggerier, fordi deres børn ikke kan være i fred i de offentlige skoler, skriver de, og sammenligner denne udvikling med ”en etnisk udrensning”.

En lignende muslimsk antisemitisme, skriver de, kendetegner så forskellige lande som Danmark, Afghanistan, Mali og Tyskland og skal derfor ikke betragtes som en form for social revolte. Men som et udtryk for ”en muslimsk antisemitisme, som er det 21. århundredes største trussel mod islam og mod freden og friheden i verden”.

Initiativtager til manifestet er tidligere redaktør af Charlie Hebdo, Philippe Val. Underskriverne tæller fremtrædende franskmænd som tidligere præsident Nicolas Sarkozy og skuespilleren Gérard Depardieu, men også en række personligheder, som i sidste måned skrev under på et andet manifest mod ”islamiseringen af Frankrig”.

Det gælder blandt andet grundlæggeren af Læger uden Grænser, tidligere minister Bernard Kouchner.

Det nye manifest har fået opbakning af flere muslimske personligheder, deriblandt fire imamer, der ligesom de øvrige underskrivere ønsker, at ”de koranvers, der opfordrer til drab og straf af jøder, kristne og vantro, erklæres forældede af de teologiske ledere, ligesom inkonsekvens i Bibelen og den katolske antisemitisme blev afskaffet af Det andet Vatikankoncil i 1961, så ingen troende kan benytte en hellig skrift som undskyldning for at begå en forbrydelse.”

Manifestet har vakt opsigt og hilses velkomment af lederskribenter i en række franske dagblade.

”Frankrig kan ikke lukke øjnene,” skriver Hervé Favre i lokalavisen La Voix du Nord, mens journalisten Michèle Cotta i et indlæg i Nice-Matin konstaterer, at ”faren er overhængende. For jøderne, men også for det franske samfund, og endelig for den moderate islam, som ikke skal lade sin religion blive fordrejet af ekstremister, der taler i dens navn”.

Men de moderate muslimske kredse i Frankrig er ikke ovenud begejstrede for manifestet. Paris’ stormoské kritiserer i en pressemeddelelse mandag ”en uretfærdig og vanvittig beskyldning mod franske muslimer” og mener, at initiativet ”risikerer at sætte trossamfundene op imod hinanden”.

Imam i Bordeaux og en klar kritiker af radikal islam Tareq Oubrou siger til radiostationen Franceinfo, at ”underskriverne begår samme fejl som de muslimske ignoranter og forbrydere, der trækker sætninger i Koranen ud af deres sammenhæng”.

Journalisten Claude Askolovitch kritiserer på nyhedssitet Slate, at manifestet sammenligner antallet af overgreb mod jøder med antallet af overgreb mod muslimer og konstaterer, at der begås langt flere overgreb mod jøder. Han mener at vide, at Frankrigs overrabiner Haïm Korsia uden held havde bedt om at få denne passus fjernet.

”Ingen kan være imod en tekst, der vender sig imod, at jøderne i Frankrig bliver nødt til at flytte. Men denne tekst er en fælde, for den gør forsvaret for jøderne til en del af forsvaret for den franske identitet. Forsvaret for jøderne indebærer afvisningen af islam,” skriver Claude Askolovitch.

Andre peger på, at underskriverne taler mod bedre vidende, når de kræver, at islam skal tage afstand fra antisemitismen i Koranen.

”Enhver ved, at islam ikke er en forenet kirke, hvor en øverste autoritet officielt kan støve et anakronistisk dogme af. Den nye antisemitisme promoveres af folk, der ikke kerer sig om teologiske fortolkninger. I stedet for at kaste sig ud i en teologisk batalje skulle underskriverne hellere opfordre civilsamfundet til at gå ind i pædagogiske aktiviteter, der kan nedbryde mere og mere kriminelle fordomme om jøderne,” skriver Jean-Michel Helvig på lederplads i avisen La République de Pyrénées.