Frihed for jøder - eller fri for jøder?

DET KAN GODT SKE, at der ”ikke er et gran af anti-semitisme” hos modstandere af omskæring i Danmark, sådan som det er blevet udtalt i her i avisen. Men det udelukker ikke, at deres synspunkter rent faktisk kommer til at blive antisemitiske.

En indførelse af et forbud mod omskæring i Danmark vil gøre det danske samfund til et sted, som ikke har plads til et religiøst mindretal, som i mere end 400 år har boet i Danmark, og som vi er både stolte af og glade for at kunne kalde for danskere og en del af Danmark.

Det klinger hult, når vi i dagene efter attentatet mod synagogen i København kan tale stærkt om, at det var en af vore egne, der blev ramt, og så i næste ombæring kan tale for et forbud mod omskæring af mindreårige - og endda bruge skræmmebilleder og tale om ”lemlæstelse af børn”.

Indføres et forbud mod omskæring, siger vi rent faktisk til vores jødiske medborgere, at de godt må være her, men de må bare ikke være her, som dem, de er. De skal holde op med at være det religiøse mindretal, de er, hvor omskæring er en helt fundamental del af jødisk liv og praksis.

Vi er blevet et meget fattigt samfund, hvis religion og religiøse argumenter ingen plads har i det fælles rum, men skal henvises til noget, der kun har værdi bag lukkede døre og ikke må bruges til andet end subjektiv livsførelse. Og hvor vi kriminaliserer mennesker, som lader deres nyfødte drengebørn omskære.

Hvorvidt Danmark fortsat skal være et demokratisk samfund, skal blandt andet kunne måles på, hvordan vi behandler minoritetsgrupper. Når vi taler om minoritetsgrupper, vil det som oftest være identisk med religiøse mindretal. Et forbud mod omskæring vil indebære, at jøder ikke længere kan leve i Danmark - og vedblive at være jøder.

Vi kan ikke tale om beskyttelse af det jødiske samfund i Danmark og tale om jøder som en del af det danske samfund, hvis vi samtidig forbyder dem at leve med en af deres mest fundamentale skikke. Vi behøver ikke at forstå denne skik eller kende hverken dens religiøse eller historiske betydning, men vi må forholde os til konsekvenserne af et eventuelt forbud. Det vil gøre Danmark til et antisemitisk samfund - et sted, hvor jøder ikke er velkomne.

Jeg beskylder ikke modstandere af omskæring for at være drevet af antisemitisme. Men det forhindrer desværre ikke deres synspunkter i at føre til det, for antisemitiske handlinger behøver ikke nødvendigvis være funderede i antisemitiske holdninger.

Bodil Skjøtt er generalsekretær i Israelsmissionen