Genoprettelse. Det hele ender med en universel lovprisning af Gud

Frederik Gundestrup Sørensen har i et debatindlæg i Kristeligt Dagblad den 22. oktober bebrejdet mig, at jeg i forbindelse med en udlægning af Markus 2, 14 (kaldelsen af Levi) skrev, at nogle mennesker først bliver kaldet af Gud efter døden. Han kalder den tanke for helt fremmed for kristendommen og mener, at det ikke tjener Kristeligt Dagblad til ære, at man lader mig føre pennen i disse andagter.

Til dette er at sige, at Gud har indesluttet alle mennesker i ulydighed for at forbarme sig over alle (Rom. 11, 32), at Gud ved Kristus har forsonet alt med sig (Kol. 1, 20), og at det hele ender med en universel lovprisning af Gud (Fil. 2, 10). Da der ikke er frelse i andet navn end Jesu Kristi navn, og da det er en kendsgerning, at ikke alle endnu er kommet til tro på Jesus Kristus, må det indebære, at alle, der ikke er kristne nu, engang må blive stillet over for Jesus Kristus. Det indebærer afsløring, dom, tilgivelse og genoprettelse.

Det er ikke en tankegang, der er helt fremmed for kristendommen. Således troede Grundtvig på, at der var mulighed for omvendelse efter døden, og knyttede det sammen med bekendelsen af Kristi nedfart til de døde. Troen på genoprettelsen er en væsentlig del af Grundtvigs kristendomsforståelse.

Frederik Gundestrup Sørensen skriver også, at tankegangen er helt fremmed for vor lutherske kirke, og henviser til den frie vilje, men Luther fremhæver netop, at i forhold til frelse og fortabelse har syndefaldets menneske netop ingen fri vilje (Luthers skrift: Om den trælbundne vilje).

Endelig henvises til Jesu lignelse om den rige mand og Lazarus. En udlægning af denne lignelse vil blive for omfattende i et avisindlæg, så jeg tillader mig angående dette og spørgsmålet i det hele taget at henvise til min bog Frelse og fortabelse, som udkommer sidst på året.

Jeg takker Frederik Gundestrup Sørensen for at have taget stilling til Ordet, men stiller mig lidt uforstående over for, at vi ikke kan drøfte dette alvorlige spørgsmål uden at tale om tanker, der er fremmede for kristendom og vor lutherske kirke.