Prøv avisen
Debatinterview

Gymnasielærer: Forældres ros af studenters høje karakterer giver forvrænget billede af virkeligheden

Om der står 12 eller 4 i studenterhuen bør ikke være afgørende for, om dit barn eller barnebarn fortjener ros for sin præstation til eksamen, mener gymnasielærer Allan Gjersbøl Jørgensen. – Foto: Andreas Beck/Ritzau Scanpix

Forældre skal også turde prale, når deres børn får en lavere karakter til sommerens eksaminer. For når forældre kun roser 12-taller, øger det presset på de unge, mener gymnasielærer Allan Gjersbøl Jørgensen

”MIN SEJE OG DYGTIGE SØN har i dag fået 4 til sin eksamen i matematik. Jeg er så stolt.” Sådan kunne en statusopdatering på det sociale medie Facebook se ud efter en studentereksamen. Men virkeligheden er, at når forældre i disse uger roser deres børns præstationer til sommerens eksaminer, er det sjældent de lave karakterer, der bliver fremhævet. Karaktererne 10 og 12 er nemlig oftest dem, der fylder i statusopdateringerne på Facebook, over frokosten i kantinen og i vennekredsen.

Men alle præstationer fortjener en fejring, uanset om karakteren hedder 4, 7 eller 12. Det mener gymnasielærer Allan Gjersbøl Jørgensen, som underviser i samfundsfag og historie på Grenaa Gymnasium. I et Facebook-opslag opfordrede han for nylig forældre til også at rose den lave karakter, som rigtig mange gymnasieelever knokler for at få. Opslaget har siden skabt megen debat.

Allan Gjersbøl Jørgensen, hvorfor synes du, forældre bør hylde lavere karakterer?

”Vi har i tidligere år i studentertiden set laviner af 10- og 12-taller i medierne, som giver et skævt billede af virkeligheden. Jeg ønsker at motivere forældre, hvis børn har fået en lavere karakter til at bryde den grænse, der kan være ved at prale af, at ens barn har fået karakteren 4 eller 7. Jeg ønsker at få forældre til at fortælle deres børn, at de er stolte over deres præstation, og på den måde afspejle virkeligheden.

Det væld af 10- og 12-taller, vi hører om, giver et skævt billede af virkeligheden og øger presset og idéen om, at alle kan få 10 og 12.”

Er det ikke okay, at forældre, hvis børn har fået karakteren 10 eller 12, gerne vil rose og dele så flot en præstation?

”Selvfølgelig er det i orden. Det skal man dele lige så tosset, man vil, og det er jeg slet ikke i tvivl om masser af forældre har tænkt sig at gøre. Men de forældre, som er så heldige, at deres barn har fået så flot en karakter, skal have en modvægt i de forældre, hvis børn har fået en lavere karakter.

Men hvis vi skal begynde at hylde 2-tallet og 4-tallet, risikerer vi så ikke, at gymnasieelever bliver mere dovne, fordi de ikke behøver præstere nær så meget?

”Vi skal ikke hylde 2-tallet eller 4-tallet i en absolut forstand som en fantastisk præstation, der ikke kunne være gjort bedre. Det ville være at pakke gymnasieleverne ind i vat og skærme dem for den virkelighed, som er, at der findes højere karakterer.

Men for den enkelte elev, der har rykket sig fra 4 til 7, betyder det noget, at mor og far synes, at dét fortjener lige så meget anerkendelse og opmærksomhed som den elev, der har fået 12. Eleven skal kunne tænke: Mit 7-tal er lige så meget værd, fordi mit udgangspunkt var 4.”

Synes du, forældre helt skal undlade at nævne karakterer på Facebook?

”Ja. Forældre bør i højere grad tænke på den dannelsesrejse, deres børn har været igennem, når de får studenter huen på. Hvordan de vitterligt har bevæget sig fra barn til voksen på tre år. Et opslag om det på Facebook er da langt mere værd end et opslag om karakterer og præstation.”

Har du et godt råd til de elever, der for tiden bekymrer sig om at få en lav karakter?

”Jeg plejer at sige til mine elever, når de bliver studenter: Det handler om at blive til nogen og ikke til noget. Det, der kommer til at tælle i deres liv, er, hvem de er. Ikke hvor gode de var til at gå til eksamen.”

Allan Gjersbøl Jørgensen. Privatfoto
Allan Gjersbøl Jørgensen. Privatfoto
Allan Gjersbøl Jørgensen. Privatfoto