Hitlers yndlingskunstner forarger tyskerne

NAZIKUNST: Udstilling med den nazistiske kunstner Arno Breker skal få tyskerne til at diskutere kunst under nazismen. Det har skabt voldsom debat i Tyskland

Arno Breker var Hitlers yndlingsbilledhugger, og 124 kunstnere har underskrevet en protest imod, at offentlige midler bliver brugt til at rehabilitere nazistisk kunst.  -- Arkivfoto
Arno Breker var Hitlers yndlingsbilledhugger, og 124 kunstnere har underskrevet en protest imod, at offentlige midler bliver brugt til at rehabilitere nazistisk kunst. -- Arkivfoto.

Selvom Salvador Dalí har kaldt ham for "det 20. århundredes største billedhugger", skulle der alligevel gå 61 år fra Anden Verdenskrigs afslutning, før en offentlig udstilling af Arno Brekers værker kunne finde sted på tysk jord. Udstillingen kan ses i byen Schwerin og har fået titlen: "Sat til diskussion: Billedhuggeren Arno Breker." Allerede nu står det klart, at kunstneren stadig er i stand til at forarge og ophidse tyskerne. Udstillingen har vakt skandale og anklages for at bagatellisere Brekers værker under Hitler.

Udstillingen finansieres blandt andet af tilskud fra staten, og det har fået 125 kunstnere til at underskrive en protest imod, at offentlige midler bliver brugt til at rehabilitere nazistisk kunst. En række kendte personligheder, heriblandt præsidenten for den tyske forfatterforening PEN, Johano Strasser, er blandt underskriverne. En anden kunstnerorganisation, Forbundet af Skabende Kunstnere, forlanger, at udstillingen lukkes, fordi den efter forbundets mening er en hyldest til nazismen.

Grunden til de voldsomme reaktioner på udstillingen er, at Arno Breker var Hitlers yndlingsbilledhugger. Hans skulpturer blev nærmest legemliggørelsen af nazisternes idealforestillinger om det perfekte menneske. Arno Brekers værker vises i Schwerins kulturcenter, Schleswig-Holstein-Haus, og udenfor har kunstneren Stefan Albrecht som protest opstillet nogle skulpturer, der skal virke som modstykker til Brekers perfekte kroppe. Det er figurer af kvinder med slappe bryster og mænd med store ølvomme. Også autonome grupper er vrede og har foretaget en symbolsk lukning af udstillingen ved at storme Schleswig-Holstein-Haus og vikle Arno Brekers figurer ind i toiletpapir.

Udstillingens kurator, Rudolf Conrades, vil ikke bøje sig for de voldsomme protester. "Arno Brekers værker skal vises, så folk kan danne sig en mening om det. Vi har valgt titlen 'Sat til diskussion', netop fordi vi ønsker, at udstillingen skal være optakten til en offentlig debat om Arno Breker," siger han. "Vi har åbenbart ramt et ømt punkt. Tyskerne reagerer med meget agressive forsvarsmekanisner, hver gang man forsøger at tale om kunst i Det tredje Rige. Det er, som om de frygter et spøgelse, der ikke findes. I virkeligheden er der ingen grund til at være bange. Det eneste farlige ved Breker er ikke Breker selv, men derimod angsten for ham," siger Conrades.

Arno Breker blev født i 1900 og arbejdede i 1930'erne og under Anden Verdenskrig for en række store nazister, for eksempel propagandaminister Joseph Goebbels og Hitlers arkitekt og oprustningsminister Albert Speer, og Brekers kunstværker blev nogle af nazisternes mest effektive propagandamidler. Lige til krigens slutning producerede han ariske heltefigurer i sit værksted til den nye verdenshovedstad "Germania", som nazisterne havde planer om at ombygge Berlin til.

Efter krigen blev Arno Breker dømt som nazistisk medløber og slap med en bøde på cirka 400 kroner. Den milde dom skyldtes blandt andet, at journalisten og forlagsdirektøren Peter Suhrkamp kunne aflægge ed på, at Arno Breker havde hjulpet ham ud af en koncentrationslejr.

Arno Breker har aldrig angret eller fortrudt sine nære forbindelser til nazisterne. Tværtimod skal han endda have plejet kontakter til folk på den yderste højrefløj lige til sin død i 1991. Til trods for hans fortid var han også efter krigen i stand til at få store kunder blandt politikere og virksomhedsledere. Selv de to kanslere Konrad Adenauer og Ludwig Erhart nærede ingen betænkeligheder ved at betale store summer for at kunne sidde model hos Arno Breker. På udstillingen i Schwerin er det muligt at se buster af adskillige kendte personer, blandt andre Konrad Adenauer, hvilket også har skabt en del kritik.

Det højreekstremistiske parti NPD jubler over udstillingen på sine internetsider, og i den gæstebog, der ligger fremme i Schleswig-Holstein-Haus er det muligt at læse kommentarer fra besøgende på udstillingen, der finder Brekers kunstværker bedre end meget moderne kunst. Conrades er hverken overrasket eller bekymret over, at nogle tyskere ser positivt på Brekers kunst. "Selv folk i det besatte Frankrig var under krigen begejstrede for hans værker. Franksmændene betragtede ikke figurerne som besættelsesmagtens nazi-kunst, men derimod som værker med franske rødder, hvilket jo heller ikke var helt forkert, eftersom hans kunst var præget af store franske billedhuggere," siger Conrades.

Flere af Brekers modstandere har beskyldt ham for at lave kitsch. "De divergerende meninger om Breker gør det blot endnu mere nødvendigt at vise hans værker. De folk, der mener, at hans værker er farlige og derfor protesterer heftigt imod udstillingen, er samtidig dem, der skriger højest op om, hvor dårlige netop disse værker er. Jeg forstår ikke, hvordan dårlig kunst kan være så farlig," udtaler Conrades.

Dachs@kristeligt-dagblad.dk

"Zur Diskussion gestellt: Arno Breker" vises i Schleswig-Holstein-Haus, Schwerin, Tyskland.

Der er dagligt åbent fra kl. 10 til 18. Udstillingen vises til den 22. oktober.