Hospitalsklovne forstår børnene

SUNDHED: Størstedelen af de indlagte børn elsker klovnen, der forstår børn, og som ser verden i barnets perspektiv

Gennem de seneste 14 dage har resultatet af en engelsk spørgeskemaundersøgelse sat spørgsmålstegn ved hos-pitalsklovnes eksistens på danske hospitaler. Spørgeskemaundersøgelse, interview og iagttagelser skulle være med til at bestemme grænsen for, hvad der er acceptabel udsmykning på et hospital og kan altså ikke bruges som dokumentation for hospitalsklovnes eksistens.

Klovne har mange skikkelser. Nogle har til opgave at skræmme som klovnen Penny Wise fra filmen Det onde. Andre har til formål at være fjollede og nogle at støtte og opmuntre børn på hospital.

Røde næser knyttes til mange problemstillinger, hvor man ønsker mediernes bevågenhed og benytter klovnens varemærke som blikfang. Der er det også vigtigt at kende de danske hospitalsklovnes rolle og forudsætninger for besøg på danske børnehospitaler. Hospitalsklovne er særligt udvalgte og uddannede personer, der har til opgave med deres for hospitalet ualmindelige påklædning og udstråling at opmuntre og hjælpe de mange indlagte børn gennem en svær tid.

At være indlagt på et hos-pital betyder mange undersøgelser og indgreb, som kan være svære at forklare, men som er nødvendige for barnet. Derfor er det også størsteparten af plejepersonalet, der med glæde inviterer hospitalsklovnen til samvirke, således at barnet mest skånsomt kommer gennem indlæggelsen, og det er, hvad jeg mener, der kan gøre den indlagtes oplevelse af at være syg bedre.

At have en klovn tre timer om ugen er en glædesdag. Klovnen kan knap komme ind ad døren, før børnene samles. Klovnen har en magnetisk effekt på børn såvel som voksne. Og ja, der er børn, der er vokset fra klovnen, og børn, som har klovnefobi. Men størstedelen af de indlagte børn elsker klovnen, der forstår børn, og som ser verden i barnets perspektiv.

Hospitalsklovne er uddannede til at have indsigt i barnets verden og forståelse af denne. Denne forståelse har de fået gennem uddannelsen, hvor de ser det i det samspil, hvori det indgår med læger og plejepersonale og bliver rustet og får forståelse for de værdifulde undersøgelser, som barnet må samarbejde omkring.

Spørgeskema eller ej, dokumentation eller ej: Klovnen er en glæde for de rigtig mange børn og deres forældre. For en stund får de på magisk vis de positive energier til at strømme, og smilene spredes til gensidig gavn.

Mette Sorang Kjær,
hospitalspædagog,
H.P. Simonsens Allé 177,
Sanderum,
Odense SV