Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Mediekommentar

Hvad mener statsministeren om Black Friday?

Det vrimler med tilbud i butikker og online, når det er Black Friday. Foto: Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix

VED ET TILFÆLDE kom jeg til forleden at tænde for fjernsynet under debatten i folketingssalen, hvor medlemmerne kan spørge statsministeren om alt mellem himmel og jord.

Midt i diskussioner om indvandring og syrienskrigere ville Alternativets leder, Uffe Elbæk, vide, hvad Mette Frederiksen (S) egentlig mener om fænomenet Black Friday. Altså den opreklamerede udsalgsdag, der fandt sted i går, og som vi har importeret fra USA.

Den havde statsministeren ikke meget at sige om, men Uffe Elbæk skal have et skulderklap for at insistere på at tale om vores syn på forbrug, miljø og ansvarsfølelse. Og mens Mette Frederiksen nøjedes med at sige, at hun under folk et godt tilbud, er der andre, der gør sig tanker om den store indkøbsdag.

Meget tyder på, at vi nærmer os en større bevidsthed om vore vaner, og Black Friday er blevet debatteret både i radio og fjernsyn. I torsdags dukkede Uffe Elbæk op igen på DR P1, hvor han forsøgte at forsvare en tøjbutik i København, der boykotter den sorte fredag.

Heroverfor repræsenterede tidligere folketingsmedlem for Liberal Alliance Joachim B. Olsen et klassisk mistroisk synspunkt og opfattede en sådan demonstration som et forsøg på hyklerisk selvfremstilling. Vi lærer her, at når klima- og forbrugstemaet intensiveres i denne epoke, har det også at gøre med, at den er så moralsk ladet. Epoken.

Meget bliver nemlig moralsk i en sekulær tid, hvor mennesket i manglende tro på en himmelsk dommer og en største guddommelig nåde mistror hinanden og frygter også selv at blive dømt. Man aner agtpågivenheden i folks øjne både i de korte gadeinterviews blandt potentielle Black Friday-kunder og i diverse debatpaneler. En forlegenhed er synlig, når folk taler om deres tilgang til det gode tilbud, for vi indser, at friheden til at købe mere har en sort side, der er knyttet til selve vores samvittighed. Meget af det, vi køber, er pakket ind i plastik, det kan være blevet transporteret en lang vej, og hele tiden skal noget gammelt smides ud.

Mediernes optagethed af Black Friday har aldrig været større end i år, den har en klar moralsk overtone, og mens det bestemt kan blive for meget, er det forunderligt at være vidne til en mulig mentalitetsændring, hvor synet på dette at købe og flyve og smide væk kan gå fra at være forbundet med et billede af mennesket som suverænt i sin udfoldelse til mere skamløst i sin udfoldelse.

Og sikkert er det, at journalisterne vejrer en forandring, der fra nu af vil være en fast del af mediedagsordenen, hvilket er med til at stadfæste det nye. De store mentalitetsskift begynder ikke i medierne, men her får de ekstra kraft, og mens Uffe Elbæks spørgsmål midt i ugens folketingsdebat her i november 2019 virkede løsrevet, kan det allerede næste år have tilkæmpet sig en naturlig plads. Hvad mener statsministeren om Black Friday? Næste gang forventer vi en noget klogere redegørelse angående det forbrugende menneske. For det er et spørgsmål, der er kommet for at blive.

Sørine Gotfredsen er sognepræst og debattør.