Hvem er uvidenskabelig? To forskere arbejder ud fra religionskritisk fordom

Det skal indrømmes, at videnskabsministerens udtalelser om skabelsen ikke er verdens mest præcise. Men hvis det skulle diskvalificere en minister, ville vi se endnu flere regeringsrokader end hidtil, skriver professor

Esben Lunde Larsen (V) betragter Bibelens skabelsesfortællinger og naturvidenskabens teorier som to forskellige måder at forstå menneskets plads i universet på. At pege på forskellen mellem religiøs tro og naturvidenskab er det modsatte af kreationismens sætten lighedstegn, skriver professor
Esben Lunde Larsen (V) betragter Bibelens skabelsesfortællinger og naturvidenskabens teorier som to forskellige måder at forstå menneskets plads i universet på. At pege på forskellen mellem religiøs tro og naturvidenskab er det modsatte af kreationismens sætten lighedstegn, skriver professor. Foto: Asger Gørup Nielsen.

Mikael Rothstein og Jens-André P. Herbeners angreb på forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) på grund af hans udtalelser til Morgenavisen Jyllands-Posten den 3. juli rejser to vigtige spørgsmål:

1) Har ministeren med sine udtalelser afsløret sig som kreationist?

2) Er angrebet foretaget ud fra en rent saglig, videnskabelig forståelse af religion?

På begge spørgsmål må der svares klart nej.

Hvad det første angår: Kreationisme er en opfattelse, som især findes hos yderst konservative kristne i USA. Ud fra en nærmest fundamentalistisk læsning af Bibelen hævder de, at dennes beskrivelse af Jordens og livets tilblivelse er lige så overbevisende som naturvidenskabelige teorier.

Et andet ord for kreationisme er derfor ”Creation Science”. Pointen er, at kreationismen betragter Bibelens verdenssyn som et alternativ til naturvidenskabens.

Har Lunde Larsen så afsløret sig som kreationist? Nej. I den nævnte artikel siger han blandt andet, at ”forskellige fortællinger om universets og livets tilblivelse sagtens kan sameksistere”.

Han betragter Bibelens skabelsesfortællinger og naturvidenskabens teorier som to forskellige måder at forstå menneskets plads i universet på. At pege på forskellen mellem religiøs tro og naturvidenskab er det modsatte af kreationismens sætten lighedstegn.

Det skal indrømmes, at ministerens udtalelser ikke er verdens mest præcise. Men hvis det skulle diskvalificere en minister, ville vi se endnu flere regeringsrokader end hidtil.

Hvad det andet angår: Rothstein og Herbener bedyrer, at de ”studerer religion på ikke-religiøse præmisser”. Det lyder jo meget tilforladeligt. Men sandheden er, at de - helt eksplicit i andre versioner af angrebet - mener det godtgjort, at den Gud, Lunde Larsen og andre kristne bekender deres tro på, er en ren og skær menneskelig opfindelse. Det er ikke en saglig og videnskabelig forudsætning, men tværtimod en religionskritisk fordom. Som sådan strider den mod enhver ordentlig videnskabelighed.

Rothstein og Herbener driver ateistisk propaganda iført pseudovidenskabelige fåreklæder. De har langt større problemer med videnskabeligheden end den nye minister.

Svend Andersen er professor i etik og religionsfilosofi ved Aarhus Universitet