Prøv avisen
Kanten

Psykolog: Hvis Google er et spejl, er spejlbilledet skræmmende

Mattias Stølen Due.

Vores foretrukne Google-søgninger viser med al tydelighed, hvor overfladiske, materialistiske og seksualiserede, vi er ved at blive som samfund, skriver psykolog Mattias Stølen Due

Vi har indledt et nyt kalenderår, og i den forbindelse er der tradition for at gøre status over året, som er gået: Hvad har vi lavet? Hvad har vi opnået? Fordi vores tidsforbrug på internettet er blevet så stort, er det nu også blevet interessant at undersøge, hvad vi har foretaget os her i det forgangne år.

For få uger siden publicerede seo.dk en liste over de 100 mest søgte ord på Google i Danmark. Ved første øjekast er det blot sjovt at læse denne liste, men ved nærmere eftersyn er det tankevækkende læsning.

Listen, som Facebook, Youtube og Google naturligvis topper, domineres kraftigt af tabloide nyhedssider, kommercielle virksomheder og porno. Ud af de 100 mest søgte ord finder man ikke en eneste gang ord som forældre, børn eller parforhold. Altså ord, der har med nære relationer at gøre. Man finder heller ikke substantielle ord som mening, godhed eller taknemlighed. Sat på spidsen søger vi altså primært hurtige nyheder, gode tilbud og anonym sex, mens vi slet ikke søger efter ord med indhold og inspiration til det gode liv.

Kigger man på, hvilke spørgsmål vi har stillet på Google i årets løb, er listen lige så deprimerende. På top 10 over spørgsmål med størst tilvækst i 2017 ser vi blandt andet spørgsmål som ”Hvordan laver man slim?” (3), ”Vild med dans, hvem røg ud?” (4) og ”Er jorden flad?” (6). Til gengæld er der et skræmmende fravær af spørgsmål som ”Hvordan være en god forælder?”, ”Hvordan være en god partner?” og ”Hvordan være en god ven?”. Man kunne indvende, at fraværet af disse spørgsmål skyldes, at vi har styr på de nære relationer og ved, hvordan vi skal håndtere forældreskab, ægteskab og venskab, men det er desværre ikke tilfældet.

Nu skal man passe på med at lave forhastede konklusioner på baggrund af Google-søgninger, men vores adfærd på nettet siger alligevel noget om, hvad vi er optaget af. Hvis Google er et spejl, er spejlbilledet skræmmende, for det viser med al tydelighed, hvor overfladiske, materialistiske og seksualiserede vi er ved at blive som samfund. Det viser, at vi er mere optaget af at blive underholdt end af at opkvalificere vores evne til at være der for hinanden.

Jeg håber, vores søgninger i år må indeholde langt mere substans. Hvis ikke det lykkes på Google, håber jeg i det mindste, vi dyrker vores evne til at opsøge vores nærmeste, og at vi bliver bedre til at stille vedkommende, vanskelige og vigtige spørgsmål til hinanden.