”Hvorfor ikke sige rent ud, at man ønsker sig en tidehvervsk teolog?”

"Hvorfor melder Mejdal Menighedsråd ikke bare ud, at de gerne vil have en konservativ teolog, der ikke vil vie bøsser og lesbiske?", spørger Jørgen Juul Petersen i debatten om at søge "troende" præst

Moskéen Raya Baiturrahman er et af Banda Acehs smukkeste bygningsværker. Den midterste del af bygningen blev opført i 1879 af hollænderne som en venlig gestus efter flere års kamp for at kolonisere Aceh, mens resten af sidebygningerne siden er kommet til. Moskéen stod intakt efter jordskælvet og tsunamien i 2004, og det blev af mange indbyggere set som et tegn fra Gud. --
Moskéen Raya Baiturrahman er et af Banda Acehs smukkeste bygningsværker. Den midterste del af bygningen blev opført i 1879 af hollænderne som en venlig gestus efter flere års kamp for at kolonisere Aceh, mens resten af sidebygningerne siden er kommet til. Moskéen stod intakt efter jordskælvet og tsunamien i 2004, og det blev af mange indbyggere set som et tegn fra Gud. --. Foto: BJARKE ØRSTED Denmark.

JEG HAR et barnebarn på tre år, der hedder Ole. Han havde feber i sidste uge, så jeg skulle passe ham. Han viste mig stolt et apparat, de havde fået til at måle temperatur med, og han var ferm til at bruge det. Ind i øret og ud igen, når det sagde bip. Så kunne man se, om han havde feber.

Er det sådan et apparat, man længes efter i en del menighedsråd? Et apparat, der kan aflæse om en præsteansøger er troende eller ej, så man slipper for at spørge og slipper for risiko for, at ansøgeren jo kan lyve eller kamuflere sig?

Sådan et apparat findes desværre ikke. Man kan ikke vide, om et menneske er troende eller ej. Det kan ikke aflæses ved hjernescanning eller gentest. Og heller ikke ved forhør. Det er svært at skelne mellem troen på ens egen formidable tro og så troen på Vorherre som bekendt. At tro er ikke kun en indlæring og erkendelse, men en vederfarelse, en anerkendelse og det at være tro.

LÆS OGSÅ: En "troende" præst er ikke luthersk kristendom

Der er et menighedsråd i Viborg Stift, der søger en præst, der skal være troende. Som om det var noget at nævne i en stillingsannonce, når man ved, at alle præster skal underskrive et præsteløfte og til eksamen hos biskoppen, inden de bliver indsat i et embede.

Men annoncen har skabt røre. Nogle tænker tilbage på balladen med Grosbøll og vil indirekte give ham en irettesættelse. En troende præst! Fik du den, Grosbøll og alle I andre moderne teologer, der for jeres gevaldige fornufts skyld ikke kan købe hele pakken, men undergraver de rigtigstes tro? Og ved Gud er der megen tanke- og troløs forkyndelse og kirkeunderholdning i dagens Danmark. Andre er skeptiske og husker dengang, hvor folk inkvisitorisk gik rundt og spurgte hinanden, om de var særligt eller almindeligt troende: Tror du på Jesus? Er du inde eller ude, er du hellig eller ej? Og det har de fået nok af.

Men hvorfor tilslutter Finn Slumstrup sig i sit indlæg den 25. januar den tvetydige vending, at menighedsrådet i Mejdal ikke vil vise sig særlig hellig over for almindeligt troende, men blot signalerer, at de tager troen alvorligt? Kender han da debatten i Mejdal? Skjult er helgenerne, sagde Luther.

Hvorfor ikke hellere melde rent ud og tydeligt sige, hvad det er, man ønsker: ikke én som Grosbøll, men en konservativ teolog af indremissionsk eller tidehvervsk tilsnit, der ikke vil vie bøsser og lesbiske og helst ikke fraskilte og ikke stiller spørgsmål ved en særlig farisæisk tradition? Hvis det er det, man ønsker.

Hvorfor tage patent på sin egen trosopfattelse med de sympatier og antipatier, der hører med og udgive den som den ægte luthersk-evangeliske tro, som om det er den eneste måde at tage troen og forkyndelsen alvorligt på? Altså den forkyndelse, sognepræsten er forpligtet på, idet han holder sig til det evangelium, der er et glædesbudskab for gode og onde, fromme og ugudelige, troende og ikke troende, som Knud Hansen siger i den nyudgivne og tankevækkende bog Den signede Stund.

Det er en vis mands kloge indlæg i debatten, der kan være med til at udfordre os, når vi i dag drøfter vores kirke og kristendom, så det ikke bare ender med skjulte dagsordener og flodbølger af forargelse for og imod.

Jørgen Juul Petersen, menighedsrådsmedlem og tidligere præst, Rosenvænget 55, Middelfart