Hvorfor støtter Statens Kunstfond ikke revyer?

Overalt i landet strømmer publikum til de mere end 20 revyer, der hvert år opføres i Danmark. Det er en populær scenekunst – blandt menige danskere, men ikke i Statens Kunstfond, som mig bekendt ikke har støttet en revy, og hvis det skulle være sket, da som en undtagelse

Revyer er folkelige, så hvorfor Statens Kunstfond dem ikke, spørger Alex Ahrendtsen, kulturordfører for Dansk Folkeparti. Her Ulf Pilgaard i rollen som Prins Henrik i Cirkusrevyen 2015.
Revyer er folkelige, så hvorfor Statens Kunstfond dem ikke, spørger Alex Ahrendtsen, kulturordfører for Dansk Folkeparti. Her Ulf Pilgaard i rollen som Prins Henrik i Cirkusrevyen 2015. Foto: Jan Unger/ritzau.

Sommeren er revytid. Overalt i landet strømmer publikum til de mere end 20 revyer, der hvert år opføres i Danmark. Det er en populær scenekunst – blandt menige danskere, men ikke i Statens Kunstfond, som mig bekendt ikke har støttet en revy, og hvis det skulle være sket, da som en undtagelse.

Det er jo for folkeligt. Statens Kunstfond skal helst uddele midler til eksperimenterende kunst, som skal være en slags grundforskning for ny kunst. Nogle af udvalgene som for eksempel Projektstøtteudvalget med den radikale udvalgsformand Bente Dahl har endda haft den frækhed at tilføje køn og etnicitet i udvælgelseskriterierne, selvom der ikke er lovhjemmel til det.

Nej, revyerne har ikke høj anseelse hos de pæne mennesker i kunstfonden. Derfor klarer de sig også på markedsbasis – dog med kommuner som lokale sponsorer, fordi man lokalt godt kan se værdien i en lokal revy.

Her i sommeren har jeg selv haft fornøjelsen af Kerteminde-revyen og den odenseanske Revy i teltet. Niveauet er usædvanligt højt. Der er vid og bid i teksterne, og lejlighedsvist synges der også godt. Ikke alle er professionelle, så jeg er forbavset over, hvor godt det egentlig er.

Her Preben Kaas og Daimi i Cirkusrevyen i 1965.
Her Preben Kaas og Daimi i Cirkusrevyen i 1965. Foto: Erik Gleie/ritzau

Med sprogligt overskud hudfletter man politikere, meningsdannere, religion og meget mere, og det sker i en form, som folk elsker. Derfor er der som regel udsolgt til disse revyer. Man bliver godt underholdt, man får nyt syn på kendte sager, og man lærer noget. Og så er det en ægte dansk tradition.

Derfor bør det ikke overraske, at det er så svært for revyerne at blive anerkendt af de pæne mennesker på parnasset. Revyer og musicals bliver tit set ned på af de mennesker, som sidder på det kunstneriske flæsk i hovedstaden. Det er faktisk ærgerligt. Revyer kan føre mennesker ind i teatret, ligesom André Rieus folkelige og festlige koncerter kan gøre mennesker nysgerrige på klassisk musik.

Jeg er så ked af den skelnen, der er i Danmark mellem anerkendte og ikke anerkendte kunstarter. Det kræver stort talent at skrive en god revyvise og lige så stort talent at aflevere pointerne.

Det er på høje tid med gensidig respekt og forståelse i kulturens verden. Det kræver nye folk på vigtige poster.

Cirkusrevyen 2017 - Lisbet Dahl, Ulf Pilgaard, Niels Ellegaard og Henrik Lykkegaard i en Liberal Alliance-parodi.
Cirkusrevyen 2017 - Lisbet Dahl, Ulf Pilgaard, Niels Ellegaard og Henrik Lykkegaard i en Liberal Alliance-parodi. Foto: MOGENS FLINDT/ritzau