Prøv avisen
Debatinterview

Imam: Muslimer kan godt fejre jul, men uden kristendom, svinekød og alkohol

Illustration: Rasmus Juul

Et omdiskuteret Facebook-opslag, som fastslår, at det ikke er tilladt for troende muslimer at fejre jul, har vakt debat. Imam Sayed Daniel Rezaei fra den shia-muslimske menighed på Nørrebro mener derimod, at muslimer kan fejre jul, blot de ikke promoverer kristendommen

Sayed Daniel Rezaei, du er imam i den shia-muslimske moské på Vibevej i København. Hvad betyder julen for dig som shia-muslim i Danmark?

"Det er en hyggetid i samfundet generelt. Min far er iraner, og min mor er dansk, og som barn fejrede jeg jul for hyggens skyld med halalmad, selvfølgelig. I dag mødes jeg og hygger med familien til jul, men holder ikke juleaften. Jeg ser dog ikke noget galt i, at muslimer fejrer julen, hvis det er en hyggefest, hvor man ikke promoverer en anden religion."

"Det er helt fint, at muslimske børn ser julekalender, hvis der ellers ikke vises noget upassende. Det er min fornemmelse, at den form for fejring af julen er udbredt blandt danske sunnimuslimer og shia-muslimer, der udgør en femtedel af muslimerne i Danmark."

I et omdiskuteret opslag på Facebook kritiserer Fatema Abdol-Hamid, søster til tidligere folketingskandidat for Enhedslisten Asmaa Abdol-Hamid, de muslimer, der pynter op til jul. Hun skriver blandt andet:”Det er ikke tilladt at fejre julen, selvom I har en god intention og gør det for hyggens skyld. Ibn Al-Qayyim (ledende imam fra 1200-tallet) skriver i sin bog, at de lærde er enige i, at det ikke er tilladt for muslimerne at deltage i ikke-muslimers højtider.” Hvad siger du til den fortolkning?

"Der er mange grene inden for islam. Jeg følger selv lærde, der har brugt 20 år eller mere af deres liv på at finde ud af, hvad islam siger. Det er ikke noget problem at fejre julen for muslimer, hvis de ikke lægger noget religiøst i fejringen. Julen må ikke promovere noget, der er anti-islamisk."

"Det er ikke et problem, at muslimer har et juletræ, bare julen ikke tager så meget fokus, at familierne glemmer de islamiske højtider. Islamisk set kan man sige, at julen er en fejring af profeten Jesu fødselsdag. Man må ikke indtage alkohol eller deltage i selskaber, hvor der bliver drukket alkohol, og man må ikke kigge på det modsatte køn med lyst."

Vil det sige, at en muslim ikke kan deltage i firmajulefrokosten, hvis der bliver udskænket alkohol?

"Den enkelte muslim kan ikke være del af en forsamling, hvor der drikkes alkohol eller spises svinekød. Men der er også muslimer, der ikke følger disse regler, og det er selvfølgelig deres beslutning."

Men er disse regler ikke ensbetydende med, at man som muslim melder sig ud af de sociale aktiviteter på danske arbejdspladser?

"Det er vigtigt, at muslimer deltager i det danske samfunds sociale liv på betingelse af, at de overholder deres islamiske forpligtelser, men hvis en julefrokost foregår med alkohol og svinekød, kan en praktiserende muslim ikke deltage."

Vil de regler, du stiller op, ikke føre til manglende integration?

"Man behøver jo ikke holde jul og deltage i julefrokoster for at være dansk. Det er i orden at sige nej til den slags arrangementer, uden at man dermed melder sig ud af samfundet. Man kan godt ville fællesskabet på andre måder end at drikke alkohol. Det er vigtigt, at arbejdspladserne har forståelse for, at muslimer ikke kan deltage i arrangementer med alkohol af religiøse årsager, og at begge parter møder hinanden med tolerance og forståelse."

Vil det sige, at danske firmaer skal indrette deres arrangementer efter et mindretal af muslimer?

"Det er ikke op til mig at svare på. Der er ingen arbejdspladser, der skal føle sig tvunget til at gøre noget bestemt. Omvendt er det også vigtigt, at kollegerne ikke betragter muslimer, der af religiøse grunde undlader at deltage i julefrokosten, som asociale. Jeg møder muslimer, der er bange for at blive fyret, fordi de ikke deltager i det sociale."