Indre Missions formand: Hvorfor bekymre sig over muslimer som vil være kristne?

Det er ikke problematisk, at det typisk er konservative kirkefolk, der døber konvertitter. For når kirkens mission er at vidne om Jesus og kalde til tro på ham og være til hjælp for andre på den trosvandring – også blandt muslimer – så er der meget af glæde sig over i vores tid frem for at bekymre sig, skriver Indre Missions formand

"Når der kommer så mange muslimer til vore nordiske lande i denne tid, mon det så er en del af Guds plan for at nå dem med evangeliet? Og tænk, om det kan være en vidunderlig måde, at Gud sender vækkelse på i vores folk og kirke igen?" spørger Hans-Ole Bækgaard.
"Når der kommer så mange muslimer til vore nordiske lande i denne tid, mon det så er en del af Guds plan for at nå dem med evangeliet? Og tænk, om det kan være en vidunderlig måde, at Gud sender vækkelse på i vores folk og kirke igen?" spørger Hans-Ole Bækgaard. . Foto: Henrik Kastenskov.

I Kristeligt Dagblad den 23. august er det omtalt som ”problematisk, at kun højrefløjen døber indvandrere”.

Ulla Morre Bidstrup giver nogle grunde, som jeg ikke helt køber. Vel kommer nogen med en sekulær baggrund, men betyder det, at de ikke skal høre om Jesus? – og helst ikke på den missionske vis? Mere konstruktivt peger Søren Dalsgaard på nogle årsager til, hvorfor den såkaldte højrefløj har kontakt med en del indvandrere, blandt andet fællesskabets betydning og vores erfaring i arbejdet.

Sagen skal ses i lyset af DR P4 Trekantens undersøgelse i sidste uge, som blev fulgt op med en artikel: ”Indre Mission har fat i asylansøgerne”. Her kom to personer med henholdsvis en bekymring og en ekspertpåstand, som begge fortjener en kommentar i tilknytning til Ulla Morre Bidstrups udsagn.

I Indre Mission glæder vi os over samarbejdet med blandt andet Tværkulturelt Center og Folkekirkens Asylsamarbejde og håber, at ikke mindst sidstnævnte relation må styrkes fremover. Vi har brug for hinanden.

Men selvom sogne- og asylpræst Birgitte Møldrup i omtalte artikel tilkendegiver en respekt for vores opsøgende arbejde, fremstår den alligevel negativ ved brug af et billede om skadedyrsbekæmpelse:

”Højrefløjspræster og -kirker er fluepapir i forhold til at få fat i de asylansøgere, der gerne vil konvertere”, og ligeså hendes bekymring, at ”de ikke får set den brede folkekirke, vi har”.

Der er mange forhold at tage i betragtning, når man arbejder blandt flygtninge. Det peger blandt andre sogne- og indvandrerpræst Niels Nymann Eriksen i Apostelkirken på. Det tager vi alvorligt i vores arbejde, fordi vi har et ønske om, at alle hører om Jesus i frihed.

Flere kommer til vores land på flugt, fordi de har begyndt en trosvandring og ikke kan leve som bekendende kristne i deres land. Andre er flygtet, fordi de som kristne bliver forfulgt. Atter andre er flygtet af livstruende årsager og er som regel troende muslimer i forskellig grad. Uanset hvad så ønsker vi, at de må blive mødt med budskabet om Jesus, sådan som det naturligvis er en kirkes mission, også folkekirkens.

Jeg forstår ikke den bekymring, at konvertitter ikke får set den brede folkekirke. Vores erfaring er, at de ønsker at høre et ligefremt bibelsk budskab om Jesus som deres frelser. De søger efter solid dåbsoplæring, der rummer evangeliet om, at vi ved dåb og tro frelses fra evig fortabelse og kaldes til at efterfølge Jesus i vores liv nu.

Hvis samme budskab lød klart allevegne i den brede folkekirke, så var der slet ikke brug for at positionere hinanden.

Nu til ekspertens påstand. Netop fordi det handler om Jesus og troen på ham, så er det en underlig påstand, professor Peter Lodberg bringer frem, samtidig med at han også udtrykker en respekt for arbejdet. Han mener, at ”modstand mod homovielser, passer bedre til asylansøgere, der typisk konverterer fra islam”. I de dåbsforløb, jeg har haft, har det spørgsmål slet ikke været nævnt. Men det handler for dem om – ved et kald fra Gud på en direkte måde eller indirekte gennem andre – at have Jesus som Herre i deres liv.

Vi står i en situation, hvor vi ikke behøver at rejse til andre lande for at fortælle muslimer om Jesus som deres frelser eller hjælpe kristne søskende, som har det svært eller er forfulgte. De er lige her ved vores dør. Når kirkens mission er at vidne om Jesus og kalde til tro på ham og være til hjælp for andre på den trosvandring – også blandt muslimer – så er der meget af glæde sig over i vores tid frem for at bekymre sig

Når der kommer så mange muslimer til vore nordiske lande i denne tid, mon det så er en del af Guds plan for at nå dem med evangeliet? Og tænk, om det kan være en vidunderlig måde, at Gud sender vækkelse på i vores folk og kirke igen?

Hans-Ole Bækgaard er formand for Indre Mission i Danmark