Joy Mogensen er bedre end sit rygte, Pilou Asbæk trækker nazikortet, og Mads Brügger flirter med Cepos

Danmarks nye ”magtkritiske” medie finansieres af rigmænd og kapitalfonde. Om det lyder betryggende, kan der være delte meninger om

En ny rapport viser, at Danmark har leveret større nødhjælp til kulturen end de øvrige skandinaviske lande. Joy Mogensen ”har været med til at bane kulturlivet en vej ud af krisen”, skriver Information.
En ny rapport viser, at Danmark har leveret større nødhjælp til kulturen end de øvrige skandinaviske lande. Joy Mogensen ”har været med til at bane kulturlivet en vej ud af krisen”, skriver Information. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix.

Kultur- og kirkeminister Joy Mogensen (S) har i lang tid vaklet rundt som det svage dyr på savannen blandt regeringens ministre. Hun bliver beskudt fra både højre og venstre og må finde sig i mange verbale ydmygelser. Så godt som hele den kreative klasse danner kreds omkring hende og bebrejder hende et manglende blik for kulturens betydning.

Kirkefolket har heller ikke holdt sig tilbage. Her har hun været i krydsild blandt både tilhængere og modstandere af åbne kirker under coronaen.

Den seneste ydmygelse af hende fandt sted ved Cirkusrevyens åbningsforestilling, hvor hun ifølge B.T. selv befandt sig blandt tilskuerne på tredje række.

Frem på scenen trådte teatrets primadonna Lisbeth Dahl. Hun var ikke klædt ud, men optrådte som sig selv. Hun henvendte sig til publikum med følgende betænkelighed: ”

Hvordan skal jeg lave vores kulturminister, når jeg ikke kender hende? (…) Jo, nu ved jeg hvad jeg skal – hvis jeg skal redde dette her møg. Jeg skal bare være usynlig. Aldrig udgive noget på skrift og så ikke have en holdning. Og så ellers holde kæft.”

Den aften har næppe været en af Joy Mogensens stjernestunder. Derfor må det have været trøstende for hende, at åbne Information i tirsdags og læse en lederartikel med titlen ”En ny fortælling om Joy Mogensen.”

Nordisk Råd har offentliggjort en rapport, der viser, at Danmark har leveret større nødhjælp til kulturen end de øvrige skandinaviske lande. I Danmark har man ikke oplevet den stribe af lukninger og konkurser af teatre, biografer, museer og spillesteder, som blev stillet i udsigt, da landet lukkede ned på grund af corona.

Både i Norge og Sverige har kulturministrene være under et tilsvarende pres og optrådt som prygelknabe. I Sverige har man tilmed forsøgt at vælte kulturminister Amanda Lind. Noget tyder faktisk på, at Joy Mogensen har klaret ærterne ganske godt og ”har været med til at bane kulturlivet en vej ud af krisen”, fortæller Information.

Socialdemokratiske dødspatruljer

Skuespiller Pilou Asbæk har været i en voldsom Twitter-debat med flere socialdemokratiske debattører om Socialdemokratiets flygtningepolitik.
Skuespiller Pilou Asbæk har været i en voldsom Twitter-debat med flere socialdemokratiske debattører om Socialdemokratiets flygtningepolitik. Foto: Sarah Christine Nørgaard/B.T./Ritzau Scanpix

I det seneste par uger har der udspillet sig en voldsom Twitter -debat mellem den kendte skuespiller Pilou Asbæk og forskellige socialdemokratiske debattører. Stridens æble er Socialdemokratiets flygtningepolitik, ganske specielt hjemsendelsen af de syriske flygtninge og idéen om oprettelse af et modtagecenter for flygtninge i Rwanda. Den tanke kommenterer Pilou Asbæk i et tweet sådan:

”Lejre i udlandet, hvor man deporterer mennesker, som er uønsket i ens land...!!!?? Åh, hvad dælen er det nu, de hedder?? Jeg ved det godt! Har det lige på tungen! Åh, kom nu...” Denne antydning tolker den socialdemokratiske indfødsretsordfører Lars Aslan Rasmussen (S) i et tweet som under lavmålet, for her trækker Pilou Asbæk nazikortet. Og hvordan står det for resten til med Pilou Asbæks egen moral?, spørger Aslan, idet han hentyder til Asbæks medvirken i en reklame for bettingfirmaet Bet365:

”Manden, der er så grisk, at han også rager penge til sig på andres ulykke ved at reklamere for betting på nettet, leger nu moralsk dommer og sammenligner sine demokratisk valgte politiske modstandere med nazister – hvor ynkeligt.”

Flere andre socialdemokratiske debattører blander sig i koret, blandt andre Malthe Johan Poulsen:

”Husk nu, at når Pilou Asbæk og andre velstillede fra den kreative klasse, siger, at vi godt kan tage imod flere flygtninge. Så mener de, at I godt kan tage imod flere flygtninge.”

Pilou Asbæk har valgt at trække sig fra debatten. Formanden for Dansk Skuespillerforbund, Benjamin Boe Rasmussen, kommenterer Twitter-slagsmålet på følgende måde i DR Nyheder : Pilou Asbæk er blevet angrebet af ”socialdemokratiske dødspatruljer” og tilføjer:

”Det er ikke nemt at være skuespiller, der deltager i den politiske debat. Faktisk får man alt for ofte et drag over nakken og bliver mødt af usaglig kritik (…). Da flygtningene gik op ad motorvejen, var der også mange af mine medlemmer, der var ude at ytre sig. Der var Naser Khader ude at sige, at de skulle bare holde deres kæft.”

Frihedens pris for nyt mediehus

Journalist Mads Brügger lancerer inden længe Mediehuset Friheden. Finansieringen af det uafhængige mediehus kommer fra diverse rigmænd og kapitalfonde, skriver Jørgen Carlsen.
Journalist Mads Brügger lancerer inden længe Mediehuset Friheden. Finansieringen af det uafhængige mediehus kommer fra diverse rigmænd og kapitalfonde, skriver Jørgen Carlsen. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Den tidligere programchef for Radio24syv Mads Brügger lancerer i juni et nyt digitalt medie med titlen Mediehuset Friheden, fortæller Politiken . Det nye medie starter som en hjemmeside, som med ophavsmandens ord siden kan ”udvikle sig til alt”.

Formålet med mediet er at udøve magtkritik. Mediehuset Friheden proklamerer, at det for at sikre sin frihed ikke vil modtage nogen form for statsstøtte. Mediehuset er hverken er ”rødt eller blåt. Det er frit”, som der står. Det lyder jo storartet.

Men hvem finansierer så al denne frihed og uafhængighed? Det gør diverse rigmænd og kapitalfonde, blandt andet den tidligere formand for Cepos, Rockwool og Den Berlingske Fond, Bjørn Høi Jensen, som bliver formand for det nye mediehus.

Om det lyder betryggende, kan der være delte meninger om.

Den amerikanske mediekoncern Fox News har mig bekendt aldrig modtaget nogen form for statsstøtte. Men betyder det, at den er fri og uafhængig af økonomiske interesser?

Har Mads Brügger glemt det gamle slogan: ”There is no such thing as a free lunch?”.

Ugens debat skrives på skift af tidligere højskoleforstander Jørgen Carlsen og sognepræst og anmelder på Kristeligt Dagblad Kristian Østergaard.