Konspirationsteorier omkring ”Scandinavian Star” fortsætter

Jeg er oprigtig ked af, at den personlige tragedie efter "Scandinavian Star" skal finde afløb i form af en række perfide anklager mod myndigheder og personer, skriver civilingeniør Hans Otto Holmegaard Kristensen

Den 7. april 1990 brød færgen ”Scandinavian Star” i brand på vej fra Oslo til Frederikshavn, og 159 af de 482 ombordværende mistede livet. Branden var påsat, og sagen har siden været genstand for omfattende diskussion. -
Den 7. april 1990 brød færgen ”Scandinavian Star” i brand på vej fra Oslo til Frederikshavn, og 159 af de 482 ombordværende mistede livet. Branden var påsat, og sagen har siden været genstand for omfattende diskussion. - . Foto: Per Løchen/EPA/Scanpix.

IKKE UVENTET KOM der i Kristeligt Dagblad den 28. december en reaktion fra Mike Axdal på mit debatindlæg i Kristeligt Dagblad den 15. december hvori jeg udredte forholdene om Søfartsstyrelsens ansvar i forbindelse med branden på færgen ”Scandinavian Star” i 1990.

Jeg påpegede i mit indlæg, at den anklage, som Ole J. Hartling tidligere i avisen har fremført mod Søfartsstyrelsen om pligtforsømmelse i forbindelse med indsættelsen af ”Scandinavian Star”, var uretmæssig, da Søfartsstyrelsen ikke var den godkendende søfartsmyndighed.

Mike Axdal indleder sit indlæg mod mig ved at skrive, at det ikke er korrekt af mig at skrive, at Ole J. Hartlings angreb på danske myndigheder ikke holder. Allerede her begynder Axdal sin typiske, manipulerende form ganske enkelt ved at fejlcitere mig.


I mit indlæg udtrykte jeg tydeligt, at det var Ole J. Hartlings angreb på Søfartsstyrelsen, jeg ønskede at korrigere, da det ikke havde hold i virkeligheden. De øvrige myndigheders ansvarsforhold var helt uden for rammerne af mit indlæg, men det overser Mike Axdal fuldstændig.

Senere skriver Axdal i sit indlæg, at Søfartsstyrelsen var ansvarlig med henvisning til styrelsens lovbekendtgørelse nr. 463 af 29. juli 1988 om syn og certifikater. Netop denne bekendtgørelse gælder for danske skibe indregistreret i Danmark - det vil sige med Danmark som såkaldt flagstat.

”Scandinavian Star” var netop ikke registreret i Danmark, men på Bahamas, og derfor havde Søfartsstyrelsen ikke bemyndigelse eller pligt til at foretage syn på ”Scandinavian Star”.

Dette vigtige forhold beskrev jeg meget tydeligt i mit indlæg den 15. december, så enten overser Mike Axdal dette aspekt, eller også forstår han ganske enkelt ikke denne problematik. En sidste mulighed kan desværre være, at han bevidst ønsker at fordreje sandheden over for de af avisens læsere, som ikke er skibskyndige.

EFTER OVENSTÅENDE indledende fejl begynder Mike Axdal desværre et groft personligt angreb mod mig, hvor han påstår, at jeg skulle være med i et eller andet ”galleri” i 1995 sammen med Niels Erik Lund som hovedperson, som tidligere har ejet ”Scandinavian Star”.

Samme Niels Erik Lund skulle indirekte på et tidspunkt - ad kringlede omveje - have samarbejdet med statsrederiet DSB i 1993 om en rute fra Køge til Letland.

Mike Axdal nævner i den forbindelse, at jeg i 1995 skulle være blevet ansat i statsrederiet DSB og vupti, dermed er jeg med i persongalleriet omkring Niels Erik Lund og mistænkeliggjort.

Magen til løgn og grove insinuationer skal man lede længe efter, og de siger langt mere om Mike Axdal end om mig som en person, hvis personlige integritet aldrig har været angrebet af den maritime branche.

Jeg har aldrig været ansat i DSB som statsinstitution, men jeg blev i september 1995 ansat i det helt nyetablerede privatiserede DSB Rederi, hvilket ikke har andet tilfælles med DSB, end at man overtog samtlige eksisterende DSB-færger og drev dem videre i et helt nyt rederiselskab. Jeg var faktisk den første ingeniør, der blev ansat udefra i DSB Rederi, da det blev til et privat selskab.

Desværre er sagen om min person ikke slut, for Mike Axdal fortæller også læserne, at jeg fra 1998 til 2001 har været ansat i Danmarks Rederiforening, og at denne forening ikke er kendt for sin åbenhed angående anpartsprojekter og fiktive skibshandler - noget af en påstand for Axdals egen regning og i øvrigt helt uvedkommende med hensyn til branden på ”Scandinavian Star”.

For det første er Danmarks Rederiforening faktisk en meget åben forening, og for det andet er Mike Axdals insinuationer endnu en gang med til at sværte mig som en person, der er ansat hos dubiøse selskaber.

Jeg tænker blandt andet på, hvad han måske næste gang kommer frem med i forbindelse med min nuværende ansættelse på Danmarks Tekniske Universitet.

JEG KAN FOR MIKE AXDAL nævne, at jeg gennem hele min ansættelse i Danmarks Rederiforening i høj grad var dybt involveret i tilblivelsen af nogle af verdens skrappeste sikkerhedsregler for passagerskibe - i kølvandet på katastrofen med færgen ”Estonia”.

I den periode arbejdede jeg sammen med Søfartsstyrelsen, der gik forrest for at få højnet den internationale færgesikkerhed, hvilket er grunden til, at jeg føler, at anklagen mod denne styrelse er helt ude af trit med, hvad Søfartsstyrelsen altid har stået for - nemlig sikkerhed som noget at det vigtigste.

Samme holdning lagde Rederiforeningen i øvrigt også for dagen og gør det til stadighed, hvilket næppe har Axdals interesse, da det ikke passer ind i hans interesse for konspirationsteorier.

Jeg skal afslutningsvis sige, at jeg har dyb medfølelse med Mike Axdal på grund af tabet af hans far og bror under branden på ”Scandinavian Star”.

Jeg er samtidig oprigtigt ked af, at denne personlige tragedie skal finde afløb i form af en række perfide anklager mod myndigheder og personer - i dette tilfælde mig selv - som på ingen måde har været en del af noget galleri omkring ”Scandinavian Star”.

Mike Axdal elsker konspirationsteorier og bidrager i høj grad til dem omkring ”Scandinavian Star”, og de stopper desværre næppe, selvom sagen nu tages op igen efter 25 år.

Hans Otto Holmegaard Kristensen er civilingeniør og ejer af HOK Marineconsult ApS. Til daglig er han leder og koordinator af den maritime forskning på Danmarks Tekniske Universitet (DTU)