Er satiriske tegninger virkelig så vigtige?

"Skulle man ikke lade profeterne her og hisset være og dermed måske spare liv?," skriver Eske Holm

"Der er mange tragiske ting at tage stilling til nu, mange strategiske og mange pragmatiske. Herunder synes mig forsvaret for ytringsfriheden det mindst presserende," skriver Eske holm.
"Der er mange tragiske ting at tage stilling til nu, mange strategiske og mange pragmatiske. Herunder synes mig forsvaret for ytringsfriheden det mindst presserende," skriver Eske holm. . Foto: Iris.

Terroren skubber os ud til højre, sådan som eksempelvis gruppen Baader-Meinhof tvang Tyskland i retning af en politistat. USA har for længst iklædt sig politistatens klædedragt. England tog den på sig i 2005 efter terroren i London. Nu Frankrig, i morgen Danmark?

Justitsminister Mette Frederiksen (S) sigter på øgede bevillinger og udvidede beføjelser til Pet. Jeg anbefaler Mette Frederiksen dels at tænke sig nøje om, dels fortælle befolkningen nøjagtig, hvad de flere penge skal bruges til, og hvad udvidede beføjelser reelt betyder.

I USA fik daværende præsident Bush efter terrorangrebet den 11. september 2001 på fire måneder skabt The Patriot Act, som på en lang række områder kunne fortolkes vidt, som gav NSA, FBI og CIA muligheder for at operere, som de ville.

Der er mange tragiske ting at tage stilling til nu, mange strategiske og mange pragmatiske. Herunder synes mig forsvaret for ytringsfriheden det mindst presserende.

Naturligvis er ytringsfrihed vigtigt, men er det så enormt vigtigt at have lov til at lave satiriske tegninger af Muhammed? Det insisterer det franske blad Charlie Hebdo på at gentage! Det er meget trodsigt på en, synes jeg, barnlig måde. Efter et grusomt blodbad på bladets redaktion udgiver man igen med satiriske Muhammed-tegninger.

Skulle man ikke lade profeterne her og hisset være og dermed måske spare liv? Der er da mange vigtigere områder, hvor ytringsfriheden skal forsvares.

ESKE HOLM forfatter, koreograf og balletdanser, Teglbakken 21, Rudkøbing