Dette er en leder. Lederen er udtryk for Kristeligt Dagblads holdning og skrives på skift af avisens redaktører.

Kristeligt Dagblad mener: Mediepolitik er blevet værdipolitik

Pluralisme i udbuddet af medier er godt for demokratiet. I det lys trækker nyt medieforlig i den rigtige retning

Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen præsenterede en ny medieaftale lørdag den 21. maj 2022
Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen præsenterede en ny medieaftale lørdag den 21. maj 2022. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix.

Det handler om alternativer, slog Enhedslistens medieordfører, Søren Søndergaard, fast, da han sammen med kulturministeren og medieordførerne fra regeringens andre støttepartier i lørdags fremlagde det nye forlig om mediernes vilkår. Og det er lige netop det vigtige, når det drejer sig om medierne i et demokrati: Borgerne skal kunne møde forskellige fortolkninger af virkeligheden. Derfor skal der være alternativer.

Der skal være mange stemmer i mediekoret. Der skal være medier, der er uenige indbyrdes om alt fra kulturarv til hybridbiler. Der skal være store medier i store koncerner og mindre, uafhængige medier. Det hedder pluralisme. Enhver mediepolitik i et frit samfund skal måles på, om den fremmer mangfoldigheden i udbuddet til læsere, seere og lyttere, eller om den indsnævrer den.