Dette er en leder. Lederen er udtryk for Kristeligt Dagblads holdning og skrives på skift af avisens redaktører.

Kristeligt Dagblad mener: MitID er en hån mod alle borgere

Beretningerne om lange ventetider ved Borgerservice, nedværdigende spørgsmål og mental udskamning viser, at det er gået for hurtigt med digitaliseringen, og man har glemt de borgere, der betaler det hele

"Skatteyderne tvinges nu til en tvivlsomt begrundet og umyndiggørende overgang fra ét digitalt system til et andet, fra NemID til MitID," skriver Michael Bach-Henriksen.
"Skatteyderne tvinges nu til en tvivlsomt begrundet og umyndiggørende overgang fra ét digitalt system til et andet, fra NemID til MitID," skriver Michael Bach-Henriksen. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.

Få har nemt ved det. Mange har svært ved det. Men alle er vi gidsler i farcen om overgangen til MitID. En hel befolkning trækkes igennem en tidskrævende og umyndiggørende proces, der fremmedgør os endnu mere i forhold til staten, der i digitaliseringens frenetiske navn på kort tid er ophørt med at have et menneskeligt ansigt.

Målt i historiske alen er det et splitsekund siden, at borgerne havde fysisk kontakt med myndighederne på daglig basis. På banegårde, posthuse og kommunekontoret mødte man statens repræsentanter. Der var ansigter på alt det, man betaler sin skat til, og man kunne få svar på konkrete spørgsmål om håndgribelige problemer.

Danmark har noget nær verdensrekord i hastigheden hvormed samfundet er blevet digitaliseret, og nu er stort set den eneste kontakt, man har med myndighederne, via en skærm. Men bare fordi konsulenter og andre veluddannede tilbringer deres liv på en kontorstol betyder det ikke, at alle borgere er ferme it-brugere. Men gang på gang skaber man systemer for kontakt mellem borger og stat, der passer som fod i hose til en i forvejen digitaliseret elites adfærd.

Grundproblemet består: Det er gået for hurtigt med digitaliseringen, og man har glemt de borgere, der betaler det hele.

Michael Bach-Henriksen

Kulturredaktør

Dette er baggrunden for den aktuelle skandale. Uden at blive spurgt, og uden nødvendigvis at eje de nødvendige "devices", som det hedder på nudansk, tvinges skatteyderne nu til en tvivlsomt begrundet og umyndiggørende overgang fra ét digitalt system til et andet, fra NemID til MitID.

Beretningerne om lange ventetider ved Borgerservice, nedværdigende spørgsmål og mental udskamning, hvis man ikke lige ejer en bestemt version af en iPhone, tårner sig op. Og det er alle samfundsgrupper, der står i kø på de biblioteker, der i øvrigt for kort tid siden var helliget bøger, men nu er opsamlingssteder for forståeligt frustrerede skatteydere, der ikke billiger, at man ud af det blå tvinges over i MitID.

En repræsentant for Digitaliseringsstyrelsen mener så i dagens avis at vide, at det er ukrainske flygtninges skyld, at der er lang ventetid i Borgerservice på hjælp til den påtvungne overgang. Ja så. Og det er da også ubekvemt, at der sådan udbryder krig lige inden MitIDs herligheder skal realiseres.

Men symptomatisk er det, at IT-farcer som den igangværende aldrig er de ansvarliges skyld. Det er altid nogle andre i processen, der har gjort noget forkert. Om kort tid viser det sig nok, at også MitID ikke er sikkert i forhold til identitetstyveri og skumle hackere, og så skal vi over i et nyt system og farcen kan fortsætte. Grundproblemet består: Det er gået for hurtigt med digitaliseringen, og man har glemt de borgere, der betaler det hele.