Kristeligt Dagblad mener: Pengespil ødelægger liv. Spilreklamer skal væk fra skærmen

Hver dag udsættes danskerne for 1147 annoncer og reklamer for spilbranchen. Det er tid til et opgør med de farlige spilreklamer

Modelfoto.
Modelfoto. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

De kan være svære at undgå, reklamerne for alverdens pengespil, som har til opgave at lokke danskerne til at finde kreditkort frem og spille med på alt fra sportsresultater til online casinoer.

Hver dag udsættes danskerne for 1147 annoncer og reklamer for spilbranchen, viser en opgørelse fra Kantar Gallup Adfacts – og desværre ser de ud til at virke.

Antallet af reklamer er steget eksplosivt de seneste 10 år. I samme periode er også antallet af danskere, der er afhængige af spil, steget. De seneste fem år er antallet af pengespilsafhængige fordoblet, således at 480.000 danskere mellem 18 og 79 år ifølge tal fra Spillemyndigheden under Skatteministeriet sidste år havde problemer med pengespil.

Spillene har store konsekvenser. Ikke bare for de mennesker, der rammes af afhængigheden. Men også for menneske omkring dem. For pårørende; familier, venner og børn. For spillene kan ikke bare føre ufornuftige kviklån eller farlig privat gæld med sig. De kan ændre livsbaner og gøre mennesker syge. De kan splitte familier og spolere arbejdsmuligheder.

Derfor er det også på tide, at der fra politisk side nu bliver kigget på spilvirksomhedernes reklamer, som alt for længe har fået lov til at ødelægge liv. Reklamer, der målrettes unge, svage sjæle og grupper af samfundet, som har få midler og brug for at vinde den store gevinst, men i stedet ender med at miste det, de rent faktisk havde.

Helt konkret foreslår den socialdemokratiske regering at indføre et forbud mod tv-reklamer for pengespil i en periode fra 15 minutter før til 15 minutter efter, en sportskamp sendes – et forslag Folketingets partier skal drøfte i næste uge. Og sporten er et godt sted at begynde, for gennem en årrække er der i den danske kultur blevet skabt en uheldig kobling mellem sport og spil. For mange unge mænd hører det at se sport uløseligt sammen med at spille på resultater.

Det er egentlig ikke så underligt, når nu man ved, at der under en enkelt fodboldkamp sendt på tv kan løbe mere end 60 pengespilsreklamer over skærmen. Men det er stærkt problematisk. Det er derfor helt på sin plads at sætte en stopper for de farlige reklamer under sportskampe.

På alle mulige andre tidspunkter af døgnet vil man dog fortsat, om man vil det eller ej, møde reklamer for pengespil. Ikke bare i sit eget hjem, men også i det offentlige rum. Det hører ingen steder hjemme, at for eksempel en gymnasieelev i bussen på vej hjem fra skole kan få blæst de skadelige reklamer, der kører på skærme i offentlig transport, lige op i hovedet.

I Randers Kommune besluttede byrådet tidligere på året at forbyde spilreklamer i al offentlig transport i kommunen. Det er et godt initiativ, men det burde ikke bare være i Randers og andre enkelte kommuner, at man er fri for skærme med forførende spilreklamer under sin bustur.

Det er tid til et opgør med reklamerne, ja. Men opgøret bør række langt længere end 15 minutter før og efter, en fodboldkamp sendes på tv.

Dette er en leder. Lederen er udtryk for Kristeligt Dagblads holdning og skrives på skift af avisens redaktører.