Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Debat

Kurator-pesten breder sig: Hvor er god kunstformidling blevet af?

"Hvis man vil se udstillingen, skal man forsyne sig med en lommelygte. Udstillingslokalet er nemlig mørkelagt, så det at se udstillingen får en helt ny betydning." Arkivfoto fra Jorn-museet. Foto: Casper Dalhoff/ritzau

Kunstmuseernes hittepåsomhed for at lokke kunder i butikken er ved at være trættende. Senest på Jorn-museet i Silkeborg, hvor kuratoren har kurateret en udstilling om ligheder og forskelle i Asger Jorns og Per Kirkebys grafik, skriver Erik Skibsted

Kunstmuseernes hittepåsomhed for at lokke kunder i butikken er ved at være trættende. Senest på Jorn-museet i Silkeborg, hvor kuratoren har kurateret en udstilling om ligheder og forskelle i Asger Jorns og Per Kirkebys grafik.

Jeg skal undlade at fortælle, hvad kuratoren hedder. Hun har tilsyneladende lige afsluttet kunsthistorikeruddannelsen med denne udstilling som afgangsprojekt. Et ungdommeligt fejltrin må der være plads til. Blot hun i fremtiden vil skrue lidt ned for egoet og i stedet formidle kunsten med værket i centrum.

Hvis man vil se udstillingen, skal man forsyne sig med en lommelygte. Udstillingslokalet er nemlig mørkelagt, så det at se udstillingen får en helt ny betydning. Læg mærke til, hvordan fokus er skiftet fra værket til kurateringen. Værket træder i baggrunden, og kurateringen bliver det centrale. Denne forskydning rider kunstmuseerne som en mare i øjeblikket. Hvor er den gode kunstformidling blevet af? På museet i Silkeborg er det eneste synlige, i almindelig forstand, en fotostat med kuratorens indgangsbøn. Jeg citerer:

”Sammenstillingen er iscenesat som en mørk hule, hvis udsmykning kan udforskes ved hjælp af lommelygter. Denne alternative præsentationsform tillader, at de i hulen gemte pointerede visuelle dialoger, der vidner om markante ligheder og forskelle i de to billedkunstneres billedverdener, underordnes beskuerens individuelle opdagelsesperspektiv. Igennem dette kuratoriske greb bliver der dog ikke kun inviteret til en særlig subjektiv kunstoplevelse, men især åbnet op for en række spørgsmål om forholdet mellem kunst, kunstnere, museum og beskuer.” Citat slut.

Og hvis nu budskabet ikke er feset ind, så gentages det i en video, hvor hovedpersonen – kuratoren herself – toner frem på en mørk baggrund og gentager de samme forvrøvlede pointer. Resten er mørke. Godt nok er Asger Jorn kendt for at have sagt: ”Skal man gå, så skal man gå til yderligheder.” Og det må man i sandhed siger, at de har gjort på Jorn-museet med den særudstilling. Personligt vil jeg mene, at de er gået langt over stregen.

Brug i stedet tiden på den faste Jorn-udstilling, hvor værkerne er hovedpersonen, og kurateringen er erstattet af en nænsom og indfølt formidlingen af værket.

Erik Skibsted er tidligere chefproducer, TV 2.