Kurt Strand: DR gambler med sin troværdighed

Svingende prognoser, der viste et forkert mandattal, prægede DR's valgaften. Men fadæsen bliver skjult og bortforklaret af DR, skriver Kurt Strand

Prognoserne for valgresultatet var forkerte på DR hele valgaftenen, og det har mødt kritik.
Prognoserne for valgresultatet var forkerte på DR hele valgaftenen, og det har mødt kritik. Foto: Agnete Schlichtkrull.

På den ene kanal var der 87 mandater til rød blok, på den anden kun 80. Prognoserne på valgaftenen sidste tirsdag var vidt forskellige på TV 2 og DR 1, og det var derfor nærmest uomgængeligt at diskutere den store talforskel i "Presselogen" på TV 2 News søndag. For som Berlingske-chefredaktør Mette Østergaard karakteriserede de konsekvent forkerte tal på DR 1: ”Det var valgkampens største brøler.”

I studiet med "Presselogen" var der desværre ingen fra DR til at diskutere kritikken; det ellers cheftunge mediehus havde ikke kunnet finde nogen, som kunne medvirke. Men i et båndet indslag forklarede chefredaktør i DR Nyheder Thomas Falbe den fejlagtige prognose som ”en konsekvens af et meget tæt valg, som falder ud på en måde, vi ikke har set før i forhold til fordeling af kreds- og tillægsmandater. Og den beregning, der lå til grund for vores prognose, skulle derfor have været en lille smule anderledes".