Kurt Strand: Mads Brügger har ret. Ny 24syv er radio-gravskænderi

Interessant er også fraværet af principper i topledelsen i Berlingske Media, der ejer 91 procent af radiokanalen

Radio Loud er stedt til hvile med håb om, at netop den nærliggende association til den for længst lukkede Radio24syv kan få lyttertallet i vejret fra de nuværende maksimalt 15.000 om ugen.
Radio Loud er stedt til hvile med håb om, at netop den nærliggende association til den for længst lukkede Radio24syv kan få lyttertallet i vejret fra de nuværende maksimalt 15.000 om ugen. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix.

”DER ER NYHEDER nu, her på 24syv.” Sådan lød det klokken otte onsdag morgen, hvor en ”ny” radiokanal var i luften på en temmelig hemmelig dab-frekvens. 24syv er dens navn, og selvom det kunne lyde sådan, er det ikke Radio24syv, men altså kun 24syv, der nu er tilgængelig på den hidtidige og politisk stormomsuste Radio Loud-frekvens.

Samtidig er Radio Loud stedt til hvile med håb om, at netop den nærliggende association til den for længst lukkede Radio24syv kan få lyttertallet i vejret fra de nuværende maksimalt 15.000 om ugen. Hvad målet er, fortoner sig, men måske er lyttertallet heller ikke det vigtigste for Berlingske-koncernen, der ejer den nu navneforandrede dab-radio.

Af større betydning er formentlig muligheden for at få en solid indsprøjtning til den podcastforretning, der i de senere år er bygget op i koncernens hus i Pilestræde i det centrale København.

En række populære Radio24syv-titler er for længst kommet på hylderne, og med et solidt miks af Loud- og 24syv-udsendelser vil der med ét være et udbud, som også kommercielt kan ligne noget interessant på det støt voksende podcastmarked.

Interessant er også fraværet af principper i topledelsen i Berlingske Media, der ejer 91 procent af radiokanalen. Administrerende direktør Anders Krab-Johansen er kendt for sine liberalistiske holdninger, og i debatbogen ”Vi vinder når vi vågner” problematiserede han i 2015, at flertallet af danske nyhedsjournalister reelt er offentligt ansatte takket være statsstøtte til medierne.

I 2018 gentog han synspunktet i et interview i P1’s ”Mennesker og medier” og sagde om den daværende Radio24syv, at ”målet er, at radioen kan stå på egne ben i stedet for at være på støtten”.

Hvad den økonomiske sigtelinje er for den nye 24syv, er uklart. Men frem til udløbet af den nuværende sendetilladelse i 2024 ruller 65 millioner skattekroner årligt ind på kontoen hos Berlingske. At der er brug for pengene, er hævet over enhver tvivl, for realistisk vurderet er der lang vej til en kommerciel og økonomisk bæredygtig succes som ”gammeldags” flowradio.

Og fred med det, for afhængighed af offentlig støtte er vilkår for mange danske medier. For eksempel denne avis, der næppe ville eksistere uden de 29 millioner kroner, som statskassen bidrager med her i 2022.

Det ville derfor klæde Krab-Johansen at erkende behovet for statsstøtte. Ligesom det egentlig ville have været klædeligt med lidt mere opfindsomhed end blot at lukrere på det tidligere Radio24syv-brand.

Jeg er sjældent enig – nærmest aldrig – med den lukkede radiokanals tidligere programchef Mads Brügger, men han sagde det egentlig ret præcist, da han kommenterede det nu gennemførte navneskift fra Loud til 24syv i Weekendavisen i efteråret: ”Jeg synes, der er tale om et gravskænderi og usømmelig omgang med et lig. Jeg synes, man skal lade de døde hvile i fred.”

Kurt Strand er journalist og underviser.