Prøv avisen
Debat

Lad os få digitalisering med hoved og hjerte

30.000 skoleelever skal have digitalt kørekort. – Foto: Polfoto

Børn og unge skal ikke blot lære at betjene de digitale værktøjer, men i lige så høj grad lære om god digital adfærd, der styrker fællesskabet. Ellers kan resultatet blive mistrivsel og ensomhed, skriver formand for Danske Skoleelever og koncerndirektør i TDC Group

DEN 17. MARTS blev der under overskriften ”Hovedløs digitalisering i skolen” her i Kristeligt Dagblad rejst bekymring om, hvorvidt digitale investeringer ude i skolerne overhovedet har nogen positiv effekt på børnenes faglighed.

Vi skal ikke her blande os i den forskningsmæssige diskussion på området, men vi vil gerne slå et slag for, at der gøres mere ud af at klæde børn på til at færdes i den digitale verden.

Det er nemlig afgørende, at investeringerne ude på skolerne i computere og tablets følges op med en styrket indsats omkring digital dannelse. Børn og unge skal ikke blot lære at betjene de digitale værktøjer, men i lige så høj grad lære om god digital adfærd, der styrker fællesskabet. Ellers kan resultatet blive mistrivsel og ensomhed. Det er ikke bare noget, vi mener. En ny undersøgelse foretaget af Epinion for Danske Skoleelever og TDC Group viser nemlig, at 80 procent af eleverne i udskolingen mener, at der er behov for at lære om god tone på nettet allerede i 4.-6. klasse.

Derfor er TDC Group og Danske Skoleelever gået sammen for at skabe initiativet WiFive – det gode digitale fællesskab.

Her vil vi understøtte trivsel og bekæmpe digital mobning gennem fokus på inkluderende digital kommunikation sideløbende med teknologiforståelse. Projektet løber frem til udgangen af 2019 og har som målsætning, at mindst 30.000 elever skal gennemføre et online læringsforløb og dermed opnå et digitalt kørekort. Det vigtige er her, at eleverne selv er med til at definere spillereglerne for god onlineopførsel i en digital virkelighed og fremtid, som vi langtfra kender rækkevidden af.

For os er det helt afgørende, at digitalisering sker med både hoved og hjerte, så vi bruger teknologien med omtanke og samtidig har blik for de menneskelige relationer. Ligesom i resten af samfundet skal digitalisering i skolerne nemlig være et værktøj og ikke et mål i sig selv, og så skal det understøtte stærke og inkluderende fællesskaber, hvor relationer online såvel som offline spiller positivt sammen. Digitalisering rummer mange muligheder – men det er op til os at få det bedste ud af det.

Jens Vase Poulsen er formand for Danske Skoleelever, og Jens Aaløse er koncerndirektør i TDC Group.